Välkommet besked om kontroller i tunnelbanan

Välkommet besked om kontroller i tunnelbanan

− Det är ett välkommet besked som Polisen ger att de ska sluta använda biljettkontroller som ett system att hitta personer utan uppehållstillstånd. Lagar ska självklart följas men inte genom att kollekivt bestraffa och misstänkliggöra människor som har annat än blont utseende. Det säger Erik Slottner (KD), ledamot i Polisstyrelsen i Stockholms län och vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

− Upptäckten av personer som illegalt befinner sig i Sverige måste ske på ett humant och rättssäkert sätt. Att människor med utländskt ursprung känner sig misstänkliggjorda när de åker tunnelbana är inte rimligt. Det är ett mycket hårt och kallt samhälle som riskerar att skapas om ett sånt system skulle bli praxis. Det är därför välkommet att Polisen tagit till sig av den senaste tidens hårda kritik och istället använder sig av andra metoder för att hitta personer som befinner sig illegalt i Stockholm.

Markus Nyman, pressekreterare, Kristdemokraterna i Stockholms stadshus