Vind i seglet för det nya färdstjänstavtalet

Vind i seglet för det nya färdstjänstavtalet

Den 1 april trädde det nya färdtjänstavtalet i kraft, med fler aktörer och högre ersättning till taxibolagen. Inget taxibolag kan längre ha ensamrätt på ett avtalsområde. På grund av detta märks redan nu en rad förbättringar. Tillgången på bilar har ökat markant och fler bilar kommer i tid. Tack vare den tidigare färdtjänstnämnden, under Kristdemokraternas ledning, som var med och tog fram avtalet så startar verksamheten 2023 med bästa möjliga förutsättningar.

Mitti Stockholm rapporterade i helgen om att redan under april uppfyllde färdtjänsten som helhet Region Stockholms kvalitetskrav, att 94 procent av bilarna ska komma inom tio minuter. Ett år tidigare var siffran 84 procent. Andelen bilar som blir försenade mer än 20 minuter har också minskat från 6 procent förra året till 1 procent i april 2023.

-Det är glädjande nyheter. Jag kan bara konstatera att det nya styret får riktigt bra färdtjänst- och sjukreseavtal i present av oss den tidigare majoritetens färdtjänstnämnd, kommenterar Fredrik Wallén före detta ordförande i Färdtjänstnämnden i Region Stockholm.

- Vi har skapat ett mer robust färdtjänstsystem och det märks markanta förbättringar, särskilt i länets yttre delar, säger Karl Henriksson (KD) andre vice ordförande i färdtjänstutskottet och gruppledare i Trafiknämnden Region Stockholm

Avtalet löper över 3 år och kan förlängas med ett år.

-Det är en konst att förhandla och skapa ett bra färdtjänstsystem. Nu hoppas jag det nya styret förvaltar och vidareutvecklar det fina arbete som vi levererat. Många av våra äldre är sköra och personer med funktionsnedsättningar har stort behov av färdtjänsten dagligen. Då måste det fungera, kommenterar Désirée Pethrus (KD) gruppledare och regionråd Region Stockholm.

Det sker 10 000 resor i färdtjänsten inom Stockholms län varje dygn. Problematiken, särskilt i Stockholms kranskommuner, har varit tillgänglighet på bilar där avtal medfört att det inte varit lönsamt att ta vissa körningar. Genom det nya avtalet finns det fem bolag som erbjuder färdtjänst inom Stockholms län.

Mitti Stockholm rapporterade följande siffror under helgen:
Andel bilar som kom i inom 10 minuter, april 2023 (jämfört med april 2022):
Upplands Bro: 93 % (52 %)
Fågelbrolandet: 92 % (60 %)
Sigtuna: 95 % (65 %)
Ekerö: 92 % (68 %)
Lidingö: 92% (72 %)
Nynäshamn: 92 % (69 %)
Källa: Region Stockholm

Kristdemokraterna i Region Stockholm arbetar för en välfärd att lita på. I valet 2022 fick Kristdemokraterna 6,6 procent och ingår nu i opposition tillsammans med Moderaterna och Liberalerna.

Charlotta Eriksson

Kommunikatör 070 737 56 61