Nu lyfter Skåneflyg

Den 28 mars kl 06:30 lyfter första planet ifrån Kristianstad Österlen Airport till Bromma i Skåneflygs regi.

För ett drygt år sedan valde fyra entreprenörer med hjärta i bygden och ett stort intresse för vad som är viktigt i vårt närsamhälle att starta ett flygbolag med dessa skäl som grund.

”För att vårt område ska bibehålla attraktivitet och vara ett levande samhälle för såväl företagare som privatpersoner är bra infrastruktur och i synnerhet flyg en väldigt viktig pusselbit. Vi vill därför försäkra oss om att det finns en behovsanpassad och tillgänglig flyglinje till och ifrån Kristianstad Österlen Airport”, säger Jacob Karlsson – som investerar i Skåneflyg privat men som till vardags är VD på K-Fastigheter. Jacob är tillsammans med Henrik Persson Ekdahl - Optimizer Invest Ltd, Carl-Henrik Dahlqvist - Kristianstad Golfbana Holding och Fredrik Rosengren - Maxi Stormarknad Kristianstad finansiärerna bakom det nybildade bolaget.

Mycket har hänt sedan bolaget bildades men bakgrunden till bildandet står lika fast som tidigare. Med brinnande pandemi har flygstart tvingats skjutas upp ett par gånger men nu trycker bolaget på startknappen.

Bolaget har tecknat avtal med Nyxair om att leasa ut själva produktionen men all personal ombord kommer vara lokal. Magnus Larsson, flygkapten med lång erfarenhet och boende i Öllsjö kommer vara baskapten och ansvarig för crew.

Flygplanet som kommer trafikera sträckan är en SAAB 340 med plats för 33 passagerare. Flygplanet kommer anlända i helt ny design, både vad gäller inredning och utsida.

Sedan i måndags har även Amanda Björk, senast ifrån Kristianstad kommun, påbörjat sin tjänst som Sales Manager. Amanda är boende i Kristianstad och kommer ha kontor på Kristianstad Österlen Airport.

Grundturlista

Grundturlistan består av 28 avgångar, vilket kommer att flygas under veckor med full trafik. Under sommar och i samband med helger kommer trafiken anpassas efter det. Redan nu finns biljetter tillgängliga att boka.

Sedan bolaget bildades har ägarbilden utökats till att även omfatta Sam Giertz, som sedan starten varit styrelseordförande.

”Skåneflyg blir vårt allas flyg – vi har valt att göra denna satsning tillsammans – nu vill vi bygga innehållet tillsammans med företagare och boende i vårt område, där vi ser framför oss ett starkt samarbete både vad gäller marknadsföring, exponering och biljettköp”, säger Carl-Henrik.

”Jag älskar den här delen av Skåne och flyget är oerhört viktigt för tillväxten här. Våra finansiärer gör en djärv satsning på regionen. Nu är det upp till oss alla att visa att vi vill ha flyget kvar”, säger Sam.

”Skåneflyg kommer vara ett litet bolag, vilket vi vill använda som en stor fördel i att kunna uppfattas som det nära, vänliga och välkomnande flygbolaget samtidigt som pålitlighet och professionalism ska gå igenom allt vi gör”, säger Fredrik Rosengren.

Kristianstad Österlen Airport har stått utan reguljär trafik sedan slutet av mars 2020, i likhet med flera andra flygplatser. 2019 var utvecklingen på flygplatsen bäst i landet med en tillväxttakt på 40%. Passagerarantalet landade då på en bit över 40.000. Under stilleståndet har personal varit i korttidsarbete och arbetat med att förbereda för nystart samt ta hand om Sjöfartsverkets räddningshelikopterbas, affärsjets och ambulansflyg som kontinuerligt trafikerar flygplatsen. ”Vi har använt tiden på ett bra sätt genom att förbereda oss och våra lokaler för en riktigt bra nystart. Att nystarten blir på detta sätt, där engagerade, drivna och stimulerande entreprenörer startar Skåneflyg känns helt fantastiskt! Vad kan vara bättre än ett lokalt bolag som fullt ut kan arbeta för att skapa rätt förutsättningar utifrån den geografiska plats de verkar på – ägarna till bolaget visar vägen, nu är det upp till alla oss andra att visa att deras satsning är viktig och riktig genom att flyga med bolaget”, säger en märkbart glad Jonas Haak, VD Kristianstad Österlen Airport.

Skåneflyg har som utgångspunkt att i första hand samarbeta med det lokala näringslivet vilket också visar sig från start där Althén & Co är strategisk partner vad gäller Skåneflygs kommunikation. ”Vi är glada för att hjälpa Skåneflyg att få luft under vingarna genom att i gott teamwork med grundarna utveckla Varumärkesplattform, Namn, Kommunikationskoncept, Design och Kommunikation”, säger Jonas Althén.

För ytterligare frågor och kommentarer, kontakta

Carl-Henrik Dahlqvist, VD Skåneflyg

Sam Giertz, Ordförande Skåneflyg AB