Fönstertest, hur ser 30 år gamla plastfönster ut ? Kronfönster flyttar sitt huvudkontor.

Stora framgångar har lett till att företaget i somras tog ett beslut om att köpa en helt ny industrilokal i Växjö, och flytta sitt huvudkontor, med lager, fabriksförsäljning och logistik dit. Företaget var helt enkelt alldeles för trångbott i de gamla lokalerna i Rottne.

"Vi tittade 10 år framåt och såg att med vår marknadsplan, efterfrågan på våra produkter och i och med att vi har startat en helt ny fabrik för tillverkning av träfönster, så behövde vi både mycket större lokaler, men också plats att växa" säger Carl-Gustaf Svensson, ägare och grundare till Kronfönster.

I Växjö har företaget köpt och renoverat en fastighet på 10 000 m2. Adressen är Illervägen 3 och ligger på Växjös största industriområde, ett mycket bra läge med anslutning till de stora riksvägarna, tillgänglighet både för transporter och för kunder.

Som en bonus ville Kronfönster visa upp sina plastfönster för kunderna och inte vilka plastfönster som helst heller, utan 30 år gamla fönster. Fönstren är av samma typ som Kronfönster Avans. 70 mm karm, med 3 glas isolerruta. "Plastfönster är ganska nytt i Sverige för den breda allmänheten. Det finns dessutom en stor skepsis mot plastfönster / pvc fönster . Gulnar plasten ? Åldras de fort ? Hur kommer de se ut om 10-15 år ? Detta är argument som vi ofta hör. Vi ville visa våra kunder att vi har kvalitetsprodukter, därför visar vi nu upp 30 år gamla plastfönster Avans. och jag kan lova att de har minst 100 års livstid kvar. Säger Carl-Gustaf.

Det kan kanske tyckas galet att visa gamla fönster i en helt nyrenoverad och toppmodern fastighet, men Vi ville visa att Kronfönster, inte bara håller bra priser utan att vi också tillverkar med hög kvalitet och att kunder kan vara trygg i sitt val av oss: säger Svensson

• plastfönster