Maria Nykvist. Foto: Marie Hidvi

Krook & Tjäder utvecklar inom Stadsbyggnad

Arkitekt Maria Nykvist har tillträtt i rollen som ansvarig inom Stadsbyggnad på Krook & Tjäder. Med bakgrund som husarkitekt och med stor erfarenhet av exploatörsdrivna planprocesser har hon en gedigen erfarenhet av hela stadsbyggnadsprocessen från idéskiss till genomförande.

Maria Nykvist har arbetat på arkitektkontoret Krook & Tjäder i närmare sju år, huvudsakligen med fokus på gestaltning av staden. Hon har även erfarenhet av offentlig förvaltning både på Stockholms och Varbergs stadsbyggnadskontor.

- Jag ser fram mot att tillsammans med mina kollegor driva vår verksamhet inom stadsbyggnad, säger Maria Nykvist arkitekt på Krook & Tjäder. Vi har förmågan att både gestalta stadens form och att driva stadsbyggnadsprocessen framåt. Kombinationen av att ta förslag och kreativa idéer vidare och driva dem tillsammans med inblandade aktörer leder både till en lustfylld process och till realiserade projekt. Det inspirerar mig. Vår kunskap är tvärvetenskaplig och som sammanhållande part gäller det att kunna ha ett stort nätverk. Framför allt vill jag fokusera på att utveckla de kreativa processerna där vi strävar efter att skapa flexibla och robusta miljöer.

Maria är stationerad i Göteborg men kommer att ha ett koncernövergripande uppdrag i nära samarbete med kollegor runtom i koncernen.

- Vi är mycket glada för att ha Maria på denna posten, säger Johan von Wachenfeldt koncern-vd. Hon har en mycket god förmåga att förena analys, gestaltning, sätta samman rätt team och koppla ihop olika discipliner och aktörer. Maria tar efter Carolina Högvall, planarkitekt som gjort ett fantastiskt jobb med att bygga upp koncernens stadsbyggnadsprofil. Vi arbetar redan idag som strategisk partner i flera av de projekt vi är verksamma i. Det känns tryggt att ha dem båda i vårt gäng.