Quality hotel Mölndal

Krook & Tjäder ritar nytt hotell i Mölndal

Krokslätts Fabriker i Mölndal genomgår en spännande förvandling. Quality Hotel Mölndal ingår i stadsförnyelsen och kommer med sina 19 000 kvm fördelade på 22 våningar ge staden en ny skyline och möta det ökade behovet av övernattningsmöjligheter i regionen. Arkitekterna Krook & Tjäder har ritat i samarbete med byggherren Husvärden och entreprenören K21 Entreprenad. Hotelloperatör är Nordic Choice och Petter Stordalen. Tisdagen den 9 oktober kl. 11 tar projektet första spadtaget.

Krokslätts Fabriker i Mölndal har utvecklats under en längre tid och nu är det dags för en ny hotell- och konferensanläggning med 370 gästrum, restaurang och bar, samt konferenslokaler för 600 personer, varav en kongresshall på 500 kvm.

- Vi är glada och laddade för att bygget nu är igång, berättar Andreas Grindebacke, projektledare på Husvärden. Tillsammans med arkitekterna på Krook & Tjäder har vi tagit fram ett starkt koncept med hög kvalitet i såväl gestaltning som materialval. Hotellets torn med Safjället i ryggen blir ett blickfång och en orienteringspunkt i det framväxande Mölndal.

Krook & Tjäder har ritat flera nya byggnader i Mölndal, både bostäder, kontor och handel och för två veckor sedan var det invigning av Mölndal Galleria.

- Vi har varit med och bidragit till stadsutvecklingen i Mölndal under en längre tid, berättar Peter Håkansson Torring, arkitekt på Krook & Tjäder. I hotellprojektet har vi samarbetat med Husvärden, som har höga ambitioner när det kommer till arkitektonisk kvalitet. Med vår långa erfarenhet av hotellplanering har vi så klart arbetat hårt med att rita ett välfungerande hotell som även blir en mötesplats i staden. I gatuplanet möter byggnaden gatan med en helglasad fasad. Längre upp består fasaden av smala höga partier av glas och kassetter i borstad aluminiumplåt som anodiserats i olika nyanser, från mörka koppartoner till ofärgad metall. Mot toppen av tornet tonar färgen ur för att förstärka den vertikala rörelsen och fånga upp mer av himmelsfärgen. Glas och plåt bildar en väv över fasaden, där plåtpartiernas livförskjutning och diskreta vinklingar bidrar till att få mer materialitet och skuggverkan i fasaden.

Förberedelserna för bygget påbörjades redan sommaren 2018 och på tisdag är det pressträff med första spadtaget. Inflyttning är beräknad till Q1 2021.

Arkitekterna Krook & Tjäder är ett av Sveriges största arkitektkontor med över 230 medarbetare i Göteborg, Malmö, Stockholm, Halmstad, Borås, Uppsala, Östersund, Kristianstad och Oslo. Kontoren arbetar med en stor bredd av uppdrag inom husbyggnad, hotell, stadsbyggnad, landskapsplanering, inredning samt produktdesign. Krook & Tjäders kontor är kvalitets- och miljöcertifierade enligt ISO 9001:2015 och ISO 14001:2015. Inom Krook & Tjäder finns en etablerad modell för delägarskap.