Takets utformning ger väderskyddet en ljuslanternin i gavelpartiet. Det skapar en närmast sakral rumslighet vad det gäller känsla när man står i, och när man närmar sig mot väderskyddet. På dagen går graderingen av ljus utifrån och in och på kvällen

Krook & Tjäder vinner tävling om väderskydd i Region Stockholm

Väderskyddet ”Natt och Dag” är en signaturbyggnad som kommer att identifieras som typiskt för Stockholm. Ett robust funktionellt väderskydd som tar plats i rummet men ändå är nätt till sina mått. Väderskyddet signalerar tydligt att det är ett väderskydd som är säkert, ombonat och ger en mycket bra resenärsmiljö, skriver juryn i sitt utlåtande.

Region Stockholms trafikförvaltning (TF) har i samarbete med Sveriges Arkitekter anordnat en inbjuden projekttävling för fem tävlande om gestaltning av nya Väderskydd för resenärsmiljöer i kollektivtrafiken.

- Som resenär påbörjar du din resa med SL:s trafiktrafik redan när du anländer till väderskyddet, menar Joel Karlsson, industridesigner på Krook & Tjäder Design och uppdragsansvarig för tävlingsförslaget Natt och Dag. Väderskyddets kombination av ljus och rum ger resenären en känsla av att vara i nuet i väntan på någon av Region Stockholms transportmedel. Att vara i nuet är ett tillstånd då människan är som minst stressad, det ville vi ta fasta på. Vi vill låta väntan vara vila i närvaro.

Utdrag ur motivering för vinnande förslaget Natt och Dag:

Takformen är originell och har en egen karaktär som är självständig från SL:s tidigare väderskydd. Genom sin karaktär tar regnskyddet plats, men vid närmare analys är det till sina mått litet, utan uthängande delar och blir på det viset lätt placerat i trånga miljöer. Väderskyddet är trots ett robust uttryck transparent och de lyfta gavlarna kommer både att föra in ljus och utstråla värme under mörka tider på dygnet. Förslagsställarna visar även på möjliga varianter och det kan både göras långt och smalt och kort och kompakt.

Det vinnande förslaget har tagit fram ett mycket starkt koncept, vilket krävs för att kunna anpassas, utvecklas och användas utan förlora sin identitet, funktion och karaktär.

Konstruktionen är utvecklingsbar, flexibel och uppbyggd i moduler vilket gör att väderskyddet kan utvecklas över tid och nya funktioner kan adderas utan att förvanska utformningen.

Väderskyddet har en tillverkningsbarhet i serie, tekniskt integrerade detaljlösningar och förvaltningsaspekter som reservdelar och lagerhållning. De ekonomiska kalkylerna jämför de olika förslagens relativa kostnader både när det gäller investering och livscykel.

Juryns slutsats är att väderskydden kan vara en signaturbyggnad som får ta plats och som kan vara en ståtlig del i ett större sammanhang.

Läs mer om tävlingen hos Sveriges Arkitekter

Arkitekterna Krook & Tjäder är ett av Sveriges största arkitektkontor med över 250 medarbetare i Göteborg, Malmö, Stockholm, Halmstad, Borås, Uppsala, Östersund, Kristianstad och Oslo. Kontoren arbetar med en stor bredd av uppdrag inom husbyggnad, hotell, stadsbyggnad, landskapsplanering, inredning samt produktdesign. Krook & Tjäders kontor är kvalitets- och miljöcertifierade enligt ISO 9001:2015 och ISO 14001:2015. Inom Krook & Tjäder finns en etablerad modell för delägarskap.