Krook & Tjäders arkitektur drar turister till Bergslagens kulturhistoria

Krook & Tjäders arkitektur drar turister till Bergslagens kulturhistoria

Välkommen till kulturreservatet Pershyttan i Nora.

I omgörningen av och nytänket kring den gamla bergsmansbyn har arkitektbyrån Krook & Tjäder för första gången arbetat med hela processen – från landskaps- och husarkitektur till produktdesign och grafisk design.
– Det fanns en bra inblick i projektet som helhet, både från vår och från beställarens sida. Vi hade ett nära samarbete genom hela processen där vi kontinuerligt stämde av jobbet mot hela projektgruppen, säger Niclas Jernström på Krook & Tjäder.
Uppdraget från Bergslagssatsningen var att förtydliga hela entrén till naturområdet och skapa ett nytt infocenter, som kunde vara dygnetruntöppet utan bemanning.
Efter möten med invånarna i bygden enades man om idén att skapa ett nytillskott, men behålla det gammaldags trätänket på platsen. Målet var att skapa en utställning där besökaren vid en snabb överblick kunde se utvecklingen av Pershyttan genom historien, och vid en närmare titt lära sig mer om ortens utveckling.

– Omgörningen av Pershyttans entré har inneburit att besökarna enkelt kan få en inblick i Pershyttan och platsens utveckling, från 1300-talet tills idag, säger Håkan Ceder, turistchef på Nora turistbyrå. Bergslagssatsningen har varit EU-finansierad och ett team på fyra personer från Krook & Tjäder har arbetat tillsammans i hela processen.
– Samarbetet har fungerat smidigt, vi har snackat ihop oss bra längs vägen, säger Pontus Orrbacke.
Han framhåller hur rolig och stimulerande hela processen har varit.
– Det här är väldigt intressanta, svenska områden och det har känts som att åka på studieresa varje gång vi har varit där. Många engagerade människor och ideellt arbete har gjort platsen väldigt värdefull, säger Pontus Orrbacke.
Nu tar arbetet med Stripa gruva och Koppardalen Avesta-Verket vid för Krook & Tjäder – Pershyttan satte man punkt för redan förra året. Enligt Nora turistbyrå har kulturreservatet nu fått fler besökare än det hade tidigare.
– Vi vet dessutom att besökarna finns här året om, om än mycket fler under sommaren. Det är vi väldigt nöjda med, säger Håkan Ceder.

Text: Caroline Engvall

Foto: Andy Liffner

Arkitekterna Krook & Tjäder är bland de tio största arkitektkontoren i Sverige med över 120 medarbetare i Stockholm, Göteborg, Malmö, Halmstad och Borås. Kontoren arbetar med en stor bredd av uppdrag inom husbyggnad, stadsbyggnad, landskapsplanering, inredning samt produktdesign. Krook & Tjäders kontor är kvalitets- och miljöcertifierade enligt ISO 14001 och ISO 9001. Inom Krook & Tjäder finns en etablerad modell för delägarskap.