Bild: Krook & Tjäder

The One - Östergötlands nya flaggskepp inom upplevelse och handel

Planeringen för The One, regionens nya flaggskepp inom handel, hotell och upplevelse har dragit igång. Detaljplanen är klar och i dagarna börjar lanseringen av ny storskalig utveckling av befintliga handelsplats på Mantorp. Etableringen blir en mötesplats som erbjuder ett aktivitetscentrum med mycket mer än shopping och matupplevelser.

Exploatören för The One planerar att skapa en ny form av handelsupplevelse för Östergötlands invånare och besökare på 80 000 m2 med över 100 butiker, hotell och restauranger m.m. En superregional etablering med storlek och totaldimension som ger position som marknadsledare.

Ett optimalt läge
The One vill ligga optimalt placerat utmed E4:an, mitt imot racingarenan Mantorp Park. Den goda synbarheten och egna avfarten från E4 utökar etableringens marknadsunderlag med tanke på tillgänglighet och korta körtider från hela Östergötland. Omkring 500.000 potentiella kunder når etaberingen inom en timme med bil.

Upplevelse och handel
The One kommer att bli ett besöksmål med något för hela familjen. Handelsupplevelsen kompletteras av ett storskaligt upplevelsescentrum om ca 20.000 kvm. Implementerat i totalkonceptet finns även plats för etablering av big-boxes, en viktig komponent för skapandet av en attraktiv destination.

Förutsättningarna för handelsetableringar med goda grannar inom området är mycket goda och exploatören planerar skapa en ny form av handelsupplevelse för regionens invånare och besökare.

– Vi vill erbjuda ett storskaligt utbud med all tänkbar service för både boende, resenärer, arbetande och besökare i regionen, säger exploatören Tor-Erik Lund. Många handelsaktörer söker sig nu i högre grad till nya attraktiva och innovativa destinationer, mycket till följd av den ökande internet-handeln som sätter press på de fysiska butikerna. Behovet för att exponera sitt sortiment i så kallade A-lägen i högt befolkade områden har ökat markant i Sverige och övriga Europa. Framtidens destinationskoncept finns redan etablerat i Köpenhamn, Stockholm, Malmö och är på väg att etableras vid Landvetter i Göteborg och med The One även i Östergötland.

Citygross starka i regionen
Redan idag är Citygross representerade med en butik på 11 000 m2 och har i flera år varit ett livsmedelslokomotiv i regionen.

– Vår butik i Mantorp är sedan flera år varit en del av den Östgötska shoppingkulturen och vi är oerhört nöjda med såväl butiken som våra medarbetare men i synnerhet våra många och trogna kunder, säger Per Edstam, etableringschef på City Gross. Vi är därför oerhört glada att handelsplatsen nu med nya och erfarna utvecklare planerar för en handelsupplevelse utöver det vanliga. The One har verkligen förutsättningar att bli en riktigt vass destination i klass med storstädernas köpcentra tillägger han.

Local Market Group AB
Local Market Group AB driftar ett flertal andra framgångsrika aktivitetscentrum bl.a. Tolv på Tele2 Arena i Stockholm, med 700.000 besökare årligen.

- Det har under planeringen av detta projekt blivit klart för oss att exploatören är fast beslutsamma att bygga en riktig håll-käften-destination med Sverige mått mätt. Miljön och bredden av aktiviteter, restauranger och den klass på hotellet som kunden kommer mötas av gör att vi är övertygade om dess framgång, säger Henrik Hermansson på Local Market Group. Vår målsättning är att på väg härifrån ska kunden dagdrömma om vad de ska göra nästa gång de besöker The One, tillägger han.

Krook &Tjäder arkitekter i projektet
Arkitektkontoret Krook & Tjäder har fått uppdraget att ta fram visionen för The One.

- Vi har samarbetat i flera projekt och här handlar uppdraget om att rita en modern upplevelsedestination i en attraktiv region, säger Pontus Orrbacke arkitekt på Krook & Tjäder. Målet är att The One ska bli Östergötlands största mötesplats, en plats att besöka och återkomma till.

Ägare av projektet

Fastigheten ägs av Förvaltnings AB Bergmantorp, som igen ägs solida och erfarna fastighetsaktörer. Utvecklaren Tor-Erik Lund, som redan är engagerad i utvecklingen av West Coast Plaza på Landvetter flygplats är ansvarig för exploateringen av The One.

Arkitekterna Krook & Tjäder är ett av Sveriges största arkitektkontor med närmare 250 medarbetare i Göteborg, Malmö, Stockholm, Halmstad, Borås, Uppsala, Östersund, Kristianstad och Oslo. Kontoren arbetar med en stor bredd av uppdrag inom husbyggnad, hotell, stadsbyggnad, landskapsplanering, inredning samt produktdesign. Krook & Tjäders kontor är kvalitets- och miljöcertifierade enligt ISO 9001:2015 och ISO 14001:2015. Inom Krook & Tjäder finns en etablerad modell för delägarskap.