Gå direkt till innehåll
Hudterapeuter som vill arbeta med naturlig hudvård och miljövänliga produkter är välkomna att bli medlemmar i Kroppsterapeuternas Yrkesförbund. Foto: Nadja Tengzelius.

Kroppsterapeuterna välkomnar hudterapeuter som har hållbarhet och miljö i fokus

Kroppsterapeuternas Yrkesförbund erbjuder nu ett alternativ till SHR (Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation), med kvalitetssäkring och försäkring av hudterapeuter.

Kroppsterapeuterna breddar och fördjupar nu sitt befintliga yrkesförbund och erbjuder utbildade hudterapeuter medlemskap.
Från och med maj 2022 är det möjligt för hudterapeuter att söka medlemskap i Kroppsterapeuternas Yrkesförbund.

Kroppsterapeuterna vänder sig främst till hudterapeuter som ser huden som en väsentlig del av helhetshälsan. Huden är kroppens största organ och påverkas av mer än det vi smörjer den med, inte minst påverkas den av det vi stoppar i oss.

- Kroppsterapeuterna är ett förbund där vi samlar medlemmar som arbetar med hälsa som helhet, och vi ser att hudvård är en viktig del av vårt förbund. Vi vänder oss därför till hudterapeuter som föredrar att arbeta med naturlig hudvård och produkter som inte skadar miljön, framför syntetiskt framställda preparat. Våra terapeuter ser på hudterapi med ett holistiskt synsätt, säger Desiree Blomberg, generalsekreterare för Kroppsterapeuternas Yrkesförbund.

- Alla vill vi våra kunders bästa, men synsättet mellan de olika yrkesförbunden skiljer sig en del åt. Vi har märkt av ett klart ökat intresse från många yrkesverksamma hudterapeuter som vill arbeta på ett mer holistiskt och ekologiskt sätt. Huden är kroppens största organ och kan inte ses som något som är skiljt från människan i övrigt,

- En hudvård som tar sin utgångspunkt i en holistisk och hållbar miljö- och människosyn stämmer väl överens med våra värderingar. Därför är det naturligt för oss att bistå med en sådan utveckling för yrkeskåren och vi hälsar hudterapeuter varmt välkomna som medlemmar i vårt förbund, säger Desiree Blomberg.