Småföretagare drabbas av kommunernas uppköp av friskvårdsportaler - Branschförbund granskar ePassi

Kroppsterapeuternas Yrkesförbund tillsammans med Svensk Massage och Yrkesmassörernas Förbund har gjort en granskning av friskvårdsportalen ePassi. Vi har fått in många anmälningar av våra medlemmar om att friskvårdsportalen skapar höga kostnader och sned konkurrensfördelning. Vi har gemensamt gjort en informationskampanj riktad till samtliga kommuner i Sverige för att stödja kommunernas småföretagare.

Friskvårdsportaler är ett bekvämt sätt för anställda att nyttja sina friskvårdspengar och för arbetsgivare att administrera friskvårdsbidraget men det bör inte vara på bekostnad av kommunernas småföretagare. De som arbetar inom friskvårdsbranschen jobbar med små marginaler och vi tycker att det är viktigt att kommunerna öppnar upp för fri konkurrens där kommunanställda själva får välja om de vill kontakta en leverantör som inte är knuten till en friskvårdsportal. Det finns många friskvårdsleverantörer som har fasta kunder sedan länge men som måste knyta upp sig till en tjänst de inte behöver för att behålla sina kunder.

Viktigt att veta:

ePassi tar 10% i kommission av samtliga friskvårdsleverantörer. Detta för att kunna sänka sitt upphandlingspris mot kommuner, myndigheter samt andra företag.

I vissa kommuner får de anställda endast nyttja friskvårdsleverantörer som är uppknutna till ePassis portal. De betyder att leverantören direkt förlorar 10% av sina intäkter till en tredjepartsaktör som de egentligen inte vill ansluta sig till.

ePassi har 12 månaders bindande avtal på sina friskvårdsleverantörer

ePassi har inget krav på att friskvårdsleverantörerna ska skicka in sina certifikat eller bevis på utbildningsnivå. Eftersom friskvårdsleverantörer saknar skyddade yrkestitlar kan vem som helst använda sig av dem.