Första spadtaget för KSRR:s nya återvinningscentral

Byggnationen av KSRR:s nya huvudkontor påbörjades redan i våras. Det var den första delen av två i projektet ”Flytt från Tegelviken”. Nu är det dags för nästa fas där en ny återvinningscentral ska byggas under samma tidsram.

Återvinningscentral Kalmar (ÅVC Kalmar) byggs på jungfrulig mark i Flygstaden, strax väster om Kalmar. Enligt tidsplanen ska den stå färdig att tas i bruk till sommaren 2018. I samband med det stängs den nuvarande återvinningscentralen i Tegelviken.

KSRR investerar 35miljoner kronor i den nya återvinningscentralen, som utöver rangeringsytor även omfattar en kontors- och personalbyggnad i två plan, där markplanet inrymmer avfallsmottagning för vissa fraktioner.

Sedan november 2016 finns en nybyggd återvinningscentral i Storskogen, Oskarshamn. Den är förlaga till den som nu byggs i Flygstaden.

– Det här blir ett riktigt lyft för alla Kalmarbor! Det blir så mycket enklare att lämna saker på den nya återvinningscentralen. Dels blir den rymligare och istället för att som idag, backa upp mot containrarna, stannar man längs med, säger KSRR:s förbundschef Jan Fors.

Hjärtligt välkomna att vara med på spadtaget!

Datum: Fredagen 22 september
Tid:
Klockan 12.30
Plats:
Logistikvägen (strax norr om viadukten)

Ulrika Bergström

Kommunikationsansvarig KSRR
E-post: ulrika.bergstrom@ksrr.se

• Kommunal service

• Kalmar

KSRR är ett kommunalförbund med uppgift att omhänderta hushållens avfall inom Kalmar, Mörbylånga, Nybro, Oskarshamn och Torsås kommuner. Inom förbundet bor det ca 130 000 invånare och KSRR har ca 38 000 abonnenter. 5 000 sopkärl töms varje dag och våra återvinningscentraler besöks av ca 1 200 fordon. Vid vår avfallsanläggning på Moskogen hanterar och behandlar vi alla typer av avfall. Hos KSRR arbetar ca 80 medarbetare, vårt uppdrag utförs i såväl egen regi som av upphandlade entreprenörer. Verksamheten är helt taxefinansierad och KSRR omsätter ca 160 Mkr årligen.

Ulrika Bergström

Presskontakt Kommunikationsansvarig 07-654 02 41