Mötesrapport från ”Från Fastighet till Internet”

Den 20 november samlades ett 40-tal entreprenörer, representanter från fastighetsbolag, forskare och kommunikationsoperatörer för att ta del av de frågeställningar som framtidens fastigheter står inför i och med digitaliseringen. Säkerhet, integritet, integration och tillgänglighet är bara några områden som måste behandlas. Fokus under denna träff låg på hur alla system som finns, och kommer att finnas, i en fastighet ska integreras och bryggas. Informationen ska också göras tillgänglig för rätt system via kommunikations- och informationsstandarden XMPP.

En arbetsgrupp bestående av fastighetsbolag och entreprenörer har tillsammans tagit fram en öppen tjänsteplattform för flerfamiljsbostäder, som idag används i över 3000 lägenheter. Målet är att plattformen ska bli en standard på den svenska marknaden. En sådan standard måste vara säker, skalbar och erbjuda utvecklare möjligheter att ta fram många innovativa tjänster för fastighetsägarna och de boende. Vidare har arbetsgruppen enats om att den tekniska plattformen ska vara baserad på XMPP.

Dagens möte handlade om att sammanställa hur olika leverantörer och bolag, samt pågående projekt (Vinnova: Hållbara, öppna lösningar för det smarta hemmet) kan arbeta för att nå målen och vad respektive intressent upplever för nytta med den framtagna tekniska plattformen. Arbetes som sker nu syftar till att ta fram en industristandard, vilket visar övriga världen hur vi gjort i Sverige. Något som verkar som en stor konkurrenskraft för Sveriges företagare. Om arbetet görs rätt skapas många nya värden - bättre ekonomi, grönare boende och höjd kvalité - för både fastighetsägare och boende.

Nästa steg – en IT-kravspecifikation för uppkopplade fastigheter

En grupp bestående av Rikshem, KTC, Riksbyggen, Skanska, Stena Fastigheter och eventuellt WSP kommer inom kort att samlas och förtydliga vilka kundkrav som finns i samband med uppkopplade system i fastigheter. Målet är att ta fram en IT-kravspecifikation att ge till konsulter, fastighetsbolag och leverantörer för att upphandla och leverera system och tjänster för en teknisk plattform baserad på XMPP.

Bakgrund

Fastighetsägarna har stora möjligheter att vara en betydande drivkraft för den kommande digitala revolutionen. Med deras investeringscyklar på 10-20 år ställs höga krav på allt från skalbarhet och kapacitet till att det system som väljs ska vara framtidsäkert och uppfylla framtida direktiv.

I en fastighet kommer det att finnas en stor mängd anslutna apparater och funktioner. Dess mätare, sensorer, kameror och så vidare är en del av en global infrastruktur och en del av vår mobila livsstil. Där vi använder mobiltelefoner och surfplattor som verktyg för att få information, styra och förändra, även utanför fastigheten. Styrkan med anslutna enheter är att den ökade mängden data som genereras tas tillvara.

Energimätare, hemlarm, trygghetsystem, styrsystem, solpaneler, värmepumpar, distributionssystem etc. ingår alla som en del av fastigheten. Allt handlar om att få dem att fungera som en integrerad del av ett större system. Problemet ligger inte i den enskilda tekniken, utan i faktumet att fastigheter kräver att tekniken måste integreras och anslutas till ett och samma system – ett ”Internet of Things”.

Om informationstekniken

Dagens problem har hela tiden varit en brist på den standardiserade kommunikationsteknik som kan möjliggöra mer effektiva lösningar. Valet av informations- och kommunikationsteknik är helt avgörande både för att kunna hantera full interoperabilitet samt migration från befintligt installerade system. Den valda tekniken måste samtidigt garanterar en framtidsäker lösning för att möjliggöra brett urval av produkter och system.

Tekniken bakom den valda informations- och kommunikationstekniken heter XMPP och är en öppen XML-teknik för realtidskommunikation mellan två olika klienter. En enhet med XMPP-klient kan ansluta sig mot ett XMPP-cluster, som är ett nav av olika XMPP-apparater, för utbyte av information. Precis som en telefonväxels funktion är att sammankoppla och upprätta samtal mellan två eller flera telefonapparater.

Bestäm vem som får chatta med dina saker

Med den ökade mängden enheter anslutna till Internet, som kan dela och hämta information, måste fastighetsägaren kunna ta kontroll över vad och vem som får kommunicera med varandra.

Genom en provisionerings-portal kan fastighetsägaren hantera alla kommunikationssamband som är tillåtna inom och utifrån den egna infrastrukturen. Precis som på en chatt kan du se ”vänner” som är online och addera nya kontakter. Istället för mänskliga vänner, är det enheter för individuell vattenmätning som kan kontaktas av exempelvis en tjänsteleverantör av mätinsamling för att få tillgång till mätdata. Tjänsteleverantörerna får tillgång till informationen genom att administratören i provisioneringsportalen godkänner kopplingen mellan parterna.

Det är tack vare XMPP som standard och dess tillägg, som säker autentisering, auktorisering, federalisering och omvända uppkoppling (ingenting kopplar upp sig mot enheten) som gör det säkert. Säkerhetslösningen för små enheter (där ansvaret blir för tungt) outsourcas till några centrala dataväxlar som är enkla att uppdatera och administrera, och som ser till att alla autentiseras korrekt, samt att federalisering sker på ett säkert sätt.

Avslutning

Vi vill tack alla som var med och såg till att vi fick fram ett kraftfullt budskap om behovet att fokuserar på ett säkrare och interoperabelt Internet For Things! Vi alla är övertygande om att det vi gör kommer att bidra till att det var i Sverige som det nya Internet växte fram.

Här finns alla dagens presentationer samt annan matnyttig information. Vi kommer löpande informera er som var med på mötet. Om du också önskar få löpande information vänligen kontakta christoffer.borjesson@ktc.se

Övrigt:

Mötesrapport_IT-träff_20141120