KTC energieffektiviserar Stadsbiblioteket i Malmö

Energieffektiviseringsföretaget KTC Control vann Malmö Stads upphandling att modernisera tekniken i Stadsbiblioteket. Genom anbudsvinsten kommer KTC utveckla fastighetens styr-, regler- och övervakningssystem med målsättningen att sänka byggnadernas totala energikonsumtion. Avtalet gäller ett utförande entreprenaduppdrag och har ett värde på cirka en och en halv miljon kronor.

I uppdraget ska KTC leverera och installera datoriserad styrning med DUC SRD5000 och kommunikationsenheter samt systemintegrationsprodukten IMC med inbyggd OPC-server i stadsbibliotekets tre huskroppar. Fastighetens system kommer att integreras mot överordnat Citec-system.

”Stadsbiblioteket är en viktig kommersiell byggnad där det finns ett antal komplicerade funktioner, vilket gör att det är ett inspirerande, roligt och krävande projekt att utföra. Vinsten av projektet visar tydligt på KTCs styrkor, d.v.s. ett helhetstänk, som omfattar ett konkurranskraftigt pris, proffsigt genomförande och en öppen framtidssäker tekniklösning”, säger Lars Nilsson regionsansvarig på KTC Control för region Syd.

Med KTC moderna systemintegration kan funktion och data enkelt utbytas mellan varje delsystem. Systemintegrationsprodukten IMCs mätinsamlings funktion samlar in data mellan varje apparatskåp i fastigheten och styr varje delsystem efter inställbara parametrar.

”I dessa projekt är KTC i sitt esse, att få fastigheten att fungera som ett system med mycket integration. Vi är unika med vår produkt IMC som möjliggör en smidig integration, både mellan undercentraler, samt undercentraler och det övergripande styr- och övervakningssystemet. Driftverksamheten får en tydlig bild av hur energi används och vad som kan förbättras via surfplatta eller operatörspanaler i fastigheten” fortsätter Lars Nilsson

Projektet startar under januari och ska stå klart den sista maj i år. KTC bedömdes som vinnare i den offentliga upphandlingen tack vare goda referenser från bland annat Riksbyggens huvudkontor, som systemmässigt liknar Malmö stadsbibliotek, samt prisbilden.

Om KTC

KTC-koncernen är en grupp av utveckling-, produkt- och tjänsteföretag. KTC erbjuder system, tjänster och applikationer för att enklare energieffektivisera fastigheter. Sedan mitten av 80-talet har KTC hjälpt fastighetsägare och energibolag att energieffektivisera genom att styra och övervaka över 15 000 fastigheter.

I koncernen ingår KTC Tech, KTC Control, Manodo, och Sandö El. Koncernen har över 115 anställda och har verksamhet över hela Sverige.

Photo by Knuckles @ http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Malm%C3%B6_City_Library,_Ljusets_kalender.jpg

• malmö stadsbibliotek
  • energieffekivisering
  • datoriserad styrning
  • fastighetsautomation
  • systemintegration
  • imc
  • ktc
  • ktc control
  • mätning & analys

KTC-koncernen består av produkt-, entreprenad- och tjänsteföretag. KTC erbjuder system, tjänster och applikationer för att enklare energieffektivisera fastigheter. Har sedan mitten av 80-talet hjälpt fastighetsägare och energibolag att energieffektivisera genom att styra och övervaka fastigheter.

I koncernens ingår KTC Tech, KTC Control, Manodo, Weevio AMR, Clayster och Sandö El. Koncernen har över 115 anställda och verksamma över hela Sverige.

Christoffer Börjesson

Presskontakt Marknadschef KTC Gruppen varumärke- och kommunikation 08 410 67421