Pressinbjudan: THE Innovation and Impact Summit 2022

Mellan 26 och 28 april går konferensen THE Innovation and Impact Summit 2022 av stapeln på KTH. Bland talarna återfinns Rustam Nabiev som med sin innovation fram till idag har hjälpt närmare en miljon barn genom att digitalisera hälsodata.

"What makes a succesful innovation climate" är temat när Times Higher Education (THE) slår upp portarna till sin konferens på KTH:s centrala campus i Stockholm.

THE Innovation and Impact Summit 2022 vänder sig till universitetsledningar, företag, finansiärer och experter inom innovation och global utveckling. Syftet med konferensen är att utbyta idéer och erfarenheter kring lärosätens möjligheter att bidra till att möta de globala samhällsutmaningarna, definierade av FN:s 17 hållbara utvecklingsmål.

– Konferensen exemplifierar universitetens möjligheter och förmågor att genom innovation påverka hållbar utveckling givet FN:s utvecklingsmål, säger Stefan Östlund, vicerektor för globala relationer på KTH och den som är projektansvarig för konferensen vid universitetet.

Times Higher Education arbetar med nyheter och analyser som rör universitetsutbildning på internationell nivå och känt bland annat för sin ranking av universitet inom olika områden.

Phil Baty, chief knowledge officer vid THE, berättar att konferensen planerats under flera år och att han och de andra är glada för att den äntligen kan äga rum i Stockholm.

– Detta är den första THE Innovation and Impact Summit-konferensen där vi kan ses i verkligheten sedan 2019. Höjdpunkten för egen del blir offentliggörandes av 2022 års upplaga av THE Impact Ranking. Denna ranking använder FN:s hållbara utvecklingsmål som ramverk för att undersöka hur bra universiteten lyckas med att bidra till att omvandla välden till en bättre plats, säger Phil Baty.

Förutom Rustam Nabiev, medgrundare till Shifo och mottagare av KTH Innovation Award 2021, finns en mängd talare representerade på konferensen. Bland dem återfinns Deana Anglin (forskare på Google), Lydia Snover (forskningsrådgivare vid Massachusetts Institute of Technology), Jeanne Holm (budget- och innovationsansvarig på City of Los Angeles) samt Edwin Keh (vd för The Hong Kong Research Institute of Textiles and Apparel).

Du kan läsa mer om konferensen på KTH:s och Times Higher Education webbplatser.

Vid intresse att delta, kontakta press@kth.se och ange media, namn, telefonnummer samt mejladress senast

fredagen den 22 april klockan 15:00. Antalet platser är begränsade och vetenskapspress samt riksmedia kommer prioriteras.

• hållbar utveckling
  • forskning och innovation