Joakim Ljunggren satsar på ny karriär och skriver på för KTM Scandinavia!

I helgen regerade ”kåsakungen” i de småländska skogarna. Idag meddelar Joakim Ljunggren att han satsar på en ny karriär inom extremenduro och KTM Scandinavia bekräftar att man knutit till sig endurostjärnan inför kommande säsong.

-Jag har alltid gillat extremenduro och länge varit sugen på en seriös satsning. Efter att ha kört tio år i VM-serien känns det här som ett naturligt steg. Att dessutom få göra det tillsammans med KTM känns superkul, säger Joakim Ljunggren.

Intresset för extremenduro har vuxit de senaste åren och spås enligt många bli framtiden, något som även KTM märker av. Utbudet av tävlingar har ökat och Red Bull Sea To Sky, Erdzberg Rodeo och den svenska tävlingen, Battle Of Vikings är exempel på några. Det är bland annat dessa race samt hela SM-serien, Novemberkåsan och de tre svenska klassikerna Stångebroslaget, Ränneslättsloppet och Gotland Grand National som Ljunggren tar sikte på inför nästa år.

-Extrem- och superenduron är framtiden då den är mer publikvänlig än den traditionella enduron. Att kunna knyta till sig en rutinerad och kompetent förare som Jocke känns fantastiskt, säger Anders Sarbäcken, VD KTM Scandinavia.

Ljunggren har fått andra erbjudanden inför nästa säsong men ser KTM som ett naturligt val.

-Jag körde KTM innan jag började köra för Husqvarna så valet var enkelt. De har helt enkelt de bästa hojarna och de bästa förutsättningarna. I och med denna lösning har jag dessutom  möjlighet att utveckla mitt personliga varumärke ytterliggare och samtidigt få en ännu starkare nationell förankring säger Ljunggren.

-Vi ser med spänning på framtiden. Jocke har stor potential och det ska bli kul att se vad vi kan åstadkomma under nästa år. Han kan utan tvekan utmana världens bästa extremeenduroförare Jonny Walker avslutar Sarbäcken.

• Transport

• ktm racing
  • joakim ljunggren

KTM Sportmotorcycle Scandinavia är en av Sveriges största leverantörer av motorcyklar. Det svenska huvudkontoret ligger i Örebro, och ansvarar för Sverige, Norge samt Danmark. Moderbolaget finns i Österrike, och tillverkar ca 124 000 motorcyklar per år. Modellprogrammet består av allt från offroad minicyklar till SuperSport för väg och bana. KTM tillverkar även sportbilen, KTM X-Bow. Oavsett modell eller storlek, är alltid en KTM "Ready To Race".

Anders Sarbäcken

Presskontakt VD KTM Scandinavia +46705480887