Fotograf:  MARTIN WILSON
Fotograf: MARTIN WILSON

Är du redo att möta 23Till?

Kanske kan man kalla det en utökad tradition. De senaste åren har 23Till lockats fram ur dvalan för ett par spelningar varje sommar. Nu blir det även ett antal vinterspelningar. Vårens och sommarens miniturné som avslutades på festivalen Peace & Love i Borlänge har gett blodad tand och bandet är lika hungriga som någonsin tidigare. Nu på lördag spelar 23 Till på Plektrum tillsammans med Lastkaj 14!

Det är snart 25 år sen och den svenska 90-tals punken hade precis exploderat och banden fanns överallt.

Sett så här i backspegeln var det en spretig rörelse rent musikaliskt. Ett av de mest respekterande banden från denna era är ett bra bevis på det. 23Till var såklart punk på ett sätt men egentligen lika mycket frustande rock´n´roll och röjig powerpop. Bandet gjorde de svenska scenerna osäkra runt om i landet och släppte låtar som Balladen om Olsson, Sista Supen och Procedomani. Alla på sitt sätt idag en del av ett musikaliskt arv och mångas uppväxt och första stapplande steg som vuxna.

Sedan 23Till självmant slängde in handduken 1996 var de länge en djupt sovande cell men 2013 dök bandet plötsligt oväntat upp som en av akterna på den stora norska punkfestivalen Kanalrock. Snabbt följde bejublade framträdanden på Debaser i Sthlm och Dynamo i hemstaden Norrköping.

Årets därpå var de en av huvudakterna på festivalen Munken in The Park (Nkpg) inför tusentals besökare och de som var på plats på ett knökfullt Münchenbryggeriet när skivbolaget Beat Butchers firade 30 år senare på hösten har väl knappt hämtat sig än. Gensvaret när bandet åter stod på scenen var enormt.

Nu är 23Till redo att möta våren. Är du redo att möta 23Till?

3 dec Club Peking (Norrköping)
10 dec Plektrum (Örebro)
14 jan Palatset (Linköping)
25 mars Mastmagasinet (Kristinehamn)