ANNABEL LEE, I EN VÄRLD UTAN VÅLDTÄKT!

ANNABEL LEE, I EN VÄRLD UTAN VÅLDTÄKT!

När The Blands unika americana ringde ut över Genua, Italiens gator var det först när automatbeväpnade poliser anlände som den ansamlade folkmassan gick att skingra från bilvägarna. Under nattens lyktor och folkets rop fortsatte bandets resa från land till land. De spelade överallt - under broar i München, på världens största yachter i Italien, inför hundratals cyklister vid Amsterdams uppfällda broar, på övergivna hotell i Australien och på Wellingtons mörkaste gator. Efter att Axel Öberg, sångare, vaknat upp drogad på en strand i Nice, Frankrike och kort därefter nästan drunknat i en flod i norra Italien tillsammans med gitarristen Anton Torstensson, bar vägen hemåt. Minnena från resorna sammanfattades i EP-serien ”Strangers on the Side of The Street”, och ”The Winners” som snart skapade intresse från Sveriges största skivbolag samt runt om i hela världen. Med hyllningsord från Mumford & Sons manager och intresse från skivbolag i USA och Australien gav sig The Bland ut på skandinavienturné med över 30 datum. Kontrakt skrevs med BMG Scandinavia och gatornas lyktsken har nu bytts ut mot landets största scener.

Bandets framfart har inte varit annan än tumultartad. Inte minst under Peace & Love då det rapporterades att en flicka våldtagits i festivalens publikhav. Längtan till en värld ej nedsmutsad av ojämställdhet och rädsla genererade singeln ”Annabel Lee” som släpps genom BMG den 16 september.

”Annabel Lee" är människan som orädd går in i natten och lämnar dig lika snabbt när solen stiger. Annabel Lee är människan du faller för så snabbt att gudarna blir avundsjuka. Suktande tänker jag på henne så fort hon klivit utanför dörren - hänsynslös och opåverkad av samhällets pissiga normer. Hon börjar bli sällsynt och för varje äckeltroll på internet och för varje vidrigt övergrepp försvinner hon ifrån oss tiofalt. Hur hon klarade sig genom världen så mycket bättre än oss vet jag inte - men nu kommer hon.”

⁃ Axel Öberg, sångare