Foto: Johan Bergmark

Bravado Bravado återförenas efter 33 år!

90-talsgruppen Bravado Bravado startades av Jesper Lindberg, Håkan Ström och Anders F Rönnblom 1989. Gruppen släppte två LP och tre singlar och turnerade mellan åren 1989-1993. Nu återförenas gruppen och i höst släpps skivan Wisdom Of The Ancient Ones på LP & CD.

Bravado Bravado var en av föregångarna till den altcountry- och americanatrend som senare växte i Sverige under 90-talet. Tillsammans med grupper som bl a Traste Lindéns Kvintett, Perssons Pack, Lars Bygdéns 1000 Dollar Playboys och Gram Parsons Project.

Fyra av originalmedlemmarna ingår i dagens Bravado Bravado: Rönnblom, Lindberg, Rothstein och Månsson. Basisten Björn Aggemyr från AFR Band ersätter Håkan Ström. Tre av låtarna från debutskivan – Jazz, Osårbar och Ömhetsdesperado – har idag blivit klassiska livelåtar och speciellt Osårbar är en ofta återkommande livefavorit, i de mest skiftande arrangemang.

Rönnblom konstaterar: ”Turnén som börjar denna vecka skulle ha startat på våren 2020, men pandemin satte käppar i hjulet. Äntligen får vi komma ut och spela. Så kul. Och plattan som kommer senare i höst är producerad av punklegenden Johan Johansson. Det kan inte bli annat än helt underbart.”

Turnéplan
31 aug Falköping, Cesarstugan