Omslag - Jag och ärtan

Cornelis producent och en kärleksförklaring till ”Ärtan”. Hör Anja Erikas underbara historia!

Idag släpps ”Jag och ärtan” med Anja Erika. Erika har haft flera framgångsrika låtar nu senast med politiska låten ”Jag vet vem du är”. Låten bidrog senare till att Anja fick åka på turné med Gudrun Schyman.

”Jag och ärtan" spelades in live utanför Örebro förra sommaren med ett superband och en legendarisk producent vid namn Peter R Ericson. Peter har bl. a. skrivet ”Sommarkort” med Cornelis och har under in åren producerat Monica Zetterlund med flera.

Lyssna på ”Jag och ärtan” här:  https://youtu.be/jZw4xcjzlG4

(Under helgen finns låten tillgänglig på flera digitala plattformar)

Bandet bestod av:
Björn Rothstein - Trummor (Tidigare trummis i bla Lars Winnerbäck och Kjell Höglund)
Rikard Donatello - Bas (Har bla. spelat med KSMB. Nu basist i Lolita Pop)
Lovisa Krantz - Kör (Har haft flera framgångar på P3)
Sophie Carmen - Kör (Har haft framgång i P4)
Niclas Jonsson - Elgitarr (Tidigare gitarrist och låtskrivare i Generalerna och Hans & Greta)
Tobias Åslund - Klaviatur (Spelar med Björn Lycklig)

Såhär säger Anja Erika om - Jag och ärtan
Jag köpte min första bil i maj 2013, för att kunna åka till min då nya kille under sommaren när jag skulle jobba på Astrid Lindgrens Värld i Småland medan han skulle bo kvar i Göteborg. Det blev en liten grön VW Polo av årsmodell -95 som jag döpte till Ärtan och jag ÄLSKADE henne. Min lilla bil. Som jag trodde var rätt ovanlig först, knallgrön och så gammal som hon var, men det visade sig rätt snabbt att det fanns massvis med Ärtor i samhället, så jag började fota dem och dela på sociala medier. ”Kolla, en Ärta!” Vilket snabbt spred sig bland mina vänner, så än idag när folk ser en gammal, grön VW Polo, så får jag ofta en bild skickad till mig! ”Kolla, en Ärta!” Så min lilla bil gjorde intryck, trots att hon pga rost faktiskt bara fick drygt ett år med mig. Sen fick hon somna in på bilskroten i Kållered utanför Göteborg, det hade blivit alldeles för dyrt att laga henne. Hon var ju trots allt en gamma skrutt.

Sommaren 2014 åkte jag dock en sväng till Jämtland med Ärtan (då visste jag inte att hon var så rostig undertill att jag lika gärna skulle kunnat ramla rakt igenom henne, hehe), där jag kommer ifrån. Jag och min lilla bil åkte upp till mina gamla hemtrakter, där jag inte är så ofta längre. Och att åka genom den helt fantastiska naturen och de vidderna och se det med nya ögon, det var helt fantastiskt. Jag började liksom sjunga i bilen, och satte på mobilen på inspelning, och skrev nästan hela låten på bara några minuter. Orden bara kom för att bilresan i sig var så otroligt inspirerande och vacker. Detta var några månader innan valet 2014, och det var redan då mycket snack om att ”invandringen gått för långt”, vilket jag inte alls höll eller håller med om, varken då eller nu. Och att köra genom Jämtland, där varannat hus står tomt på vissa ställen, och det kan vara flera mil mellan byarna, då kändes det helt barockt att det finns folk som tänker att det är ”fullt” i Sverige. Utrymmesmässigt är det INTE fullt, det kan jag lova. Så, Jag och Ärtan blev liksom ett dokument över vad jag såg och upplevde där under min bilresa hemma i Jämtland. Natur, samhörighet, nostalgi och en väldigt stark känsla av vilken otrolig tur jag har som är född här, med ljus hud, och aldrig behöver slåss för min plats eller gå hundratals mil till fots för att rädda mig själv och mina barn. Och nånstans handlar låten för mig om att vi som har sånt överflöd jämfört med så många andra på jorden, vi måste vara generösa. Bjuda in, hjälpa till, bli berikade. Dela på platsen.

Och killen, som var helt ny 2013, som jag skulle köra till i min bil, han blev kvar! Och är idag far till mina två barn. Tack Ärtan för det.