Pressbild: Jennifer Kivinen

Ett av huvudmålen med Tall Tales är att skapa instrumental musik som alla kan relatera till!

Tall Tales
är ett Stockholmsbaserat musikkollektiv som drivs av trombonisten, kompositören och producenten Arvid Ingberg. Det skapades av honom och basisten Oskar Alex år 2015, som ett examensprojekt på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Då skrev de all musik tillsammans, och efter de avlagt examen spelades debutalbumet ”GAMUT” in. Det släpptes på Prophone/Naxos i februari 2017.

Sommaren 2017 beslutade sig Oskar för att dra sig tillbaka lite från musiken, efter några års turnerande. Detta innebar dock inte slutet för Tall Tales. Arvid tog över som ensam bandledare, och sedan dess skrivs all ny musik av honom. Det kommande albumet ”Birch Tree Mind” innehåller fyra spår skrivna av Alex/Ingberg, och sex spår av Ingberg. Av de tre nya singlarna är en skriven av Alex/Ingberg, och två av Ingberg.

Arvid Ingberg själv beskriver musiken så här:
”Den är inspirerad av annan musik jag älskar, som The Beatles, Susanne Sundfør, Snarky Puppy, Vulfpeck, Loney Dear, Wintergatan och mycket mer. Jag drar mig inte för att kombinera genrer, och resultatet blir en blandning av väldigt melodisk, svängig och kontemporär musik, med utrymme för improvisation, såväl som noggrant arrangerade och orkestrerade passager. Jag brukar kalla musiken instrumental pop, med inslag av sång. Jag har alltid älskat både pop och jazz, och tycker att arbetet med Tall Tales är ett sätt för mig att behålla en fot i båda dessa musikaliska världar.”

”Birch Tree Mind” släpps 27/9 Mornington Hotell i Stockholm.
Albumet kommer att finnas ute på alla digitala plattformar den 10/10

Information om ”Birch Tree Mind” -
Det här är det andra albumet från det Stockholmsbaserade musikkollektivet Tall Tales, som leds av trombonisten, kompositören och producenten Arvid Ingberg. Sedan debutalbumet”GAMUT” släpptes, har musiken dragit mer och mer åt pop, men låtarna är fortfarande i huvudsak instrumentala. Även om soundet är inspirerat av pop är strukturen och arrangemangen ofta influerade av jazz och funk. Ett av huvudmålen med Tall Tales är att skapa instrumental musik som alla kan relatera till, även om man inte är van att lyssna på musik utan sång. Låtarna på detta album är inspirerade av artister och band som t ex Wintergatan, Susanne Sundfør, Loney Dear, Vulfpeck, The Beatles och Björk.

Förhandslyssna på ”Birch Tree Mind” -