Fotograf - Sanna Nilsson

Fanny Wistrand är som en Lisa Ekdahl möter Thåström - Det är OK

Det är OK att det bara är OK. Fanny Wistrand släpper sin tredje singel “Det är OK” den 20 maj.

Den nya singeln “Det är OK” kom till i pandemins värsta och mest skrattretande mörker, förvirrande känslor, långa promenader och samtal. Låten är jazzig men smutsas ner av bluesiga toner och glada körer.

- När inget går som man har tänkt sig och man känner sig totalt värdelös är det bra att vi tillsammans hjälpts åt att påminna varandra om att det är OK att det bara är OK och att det kommer bli bättre. Det är var den här låten handlar om, säger Fanny om nya låten.

Fanny Wistrand debuterade som soloartist på scenen i september 2021 som supportakt till Markus Krunegård. Som soloartist inspireras hon av många olika genrer och det är en blandning mellan vispop, singer song med inslag av blues, rock och tango.

Tidigare har Fannys låtar beskrivits så här:

“Katie Melua möter Bob Dylan och Miss Li.”

“Du är som en Lisa Ekdahl möter Thåström.”

“Svala öppnade mina bölar-slussar fullständigt.”

“Fin och äkta och bra röst. Längtar efter mer”.

Fanny fortsätter -  Jag vill att min musik ska vara tänkvärd, ärlig och hoppfull samtidigt som den är humoristisk. Musiken är en blandning av Beppes godnattstund för vuxna, ett samtida “barn av vår tids”- porträtt och Titanicfilmens “My heart will go on”. Jag har länge tänkt att jag vill skriva egen musik på svenska men det har inte blivit av förrän nu. Det här är de personligaste låtarna jag någonsin spelat in.

Tre ord som beskriver Fanny Wistrands artisteri är närvaro, humor och energi.

Med sin musikalitet och sitt levande kroppsspråk har hon formats till en bred artist som under cirka 10 års tid arbetat med barnmusikteater, indiemusik, radiopop och nu även som soloartist. Hon är en bred artist med många dolda talanger och har engagerat sig i kulturlivet i många olika former. Parallellt med solodebuten frontar hon det energiska bandet Mother Mink och hon har tidigare även körat artisten Dotter, som är känd från melodifestivalen. Återkommande uppdrag är även i barnmusikteatern Pettson & Findus, där hon spelar katten Findus, och har turnerat runtom i Sverige under många år och spelat cirka 500 föreställningar.

Förhandslyssna på Det är OK

Turnéplan