Fotograf: David Andréas

Hyllade Amanda Andréas support till Lisa Miskovsky och releaseparty på STÅ !

I januari gjorde Amanda Andréas succé på Folk At Heart i Örebro nu på fredag 5/4 har Amanda releasekonsert med sin trio på STÅ och 27/4 är hon support till Lisa Miskovsky på Örebro konserthus.

Publiken blev i extas under Folk At Heart och Håkan Petterson på "Håkans Pop" skrev följande:
"Programändring och "På scen" stod den nya sångerskan Amanda Andréas från Göteborg och gav framtiden ett ansikte. Tillsammans med sin man David på gitarr och munspel bjöd hon på sång och musik på gränsen mellan pop och visa. Med Barbro Hörberg som idol, en cover ingick i repertoaren, hade de känsliga texterna stor betydelse och lyfte fram personligheten hos den unga sångerskan. Såg vi möjligen en ny stjärna födas där? Svaret kanske kommer i mars när Amandas första album släpps." Håkans Pop" http://www.hakanpettersson.se/blogg.php

Efter hyllade livekonserter är Amanda Andréas äntligen aktuell med sitt debutalbum "Som havet” . Albumet släpptes 22 mars på Sinnamon Music. Albumet är producerat och inspelat utav Simon Ljungman som till vardags bland annat spelar i Augustifamiljen & Håkan Hellström. Sedan debutsingeln "Var är vi nu?" som släpptes förra året har Amanda prisats för sitt låtskrivande, men också för det engagemang som genomsyrar hennes tonsatta vardagsbetraktelser.

Hon kom in som en positiv virvelvind i december på vårt kontor i Örebro. Vi hade egentligen inte tid att ta in någon mer artist på Kulturaktiebolaget. Jag ångrar inte att vi gick på vår magkänsla som har varit vår framgångssaga sen vi startade bolaget tillsammans. Vi är otroligt stolta över den här skivan och den här tjejen. Om några år kommer ni se henne på dom största scenerna säger Björn Lycklig Wallgren

Såhär skrev Hymn i dagarna om albumet:
"Som havet" är förmodligen, och förhoppningsvis, gnistan som tänder framtidens svenska jazz. Sverige behöver det, jag behöver det - Anton Hedberg / Hymn

"Albumet "Som Havet" kretsar mycket kring tid och det har tagit oss två år. Det kan för några kanske låta som en långt tid, men som tur är passar det min musik. Lyxen med den är ju att den varken blir modern eller omodern så därför har vi inte haft någon bestämd deadline. Sedan är det ju omänskligt dyrt att finansera ett album själv så jag har fått spela över 200 teaterföreställningar parallellt med inspelningen och konserterna för att få allt att gå runt, det tar ju också lite tid.” säger Amanda Andréas

Länk till albumet här:

Ladda hem och recensera albumet här: https://www.dropbox.com/sh/sxsbe4gu88ewsnh/AAC6EwZPTut4Pq3K4bRoAdAYa?dl=0

”Som Havet” finns uppladdade på SR-Portal.

Releaseturné
4 april - Mölnlycke Kulturhus [Mölnlycke]
5 april - STÅ [Örebro]
13 april - Folk & Rock [Malmö]