Några återbudsplatser kvar – det är din framtid det gäller!

Några återbudsplatser kvar – det är din framtid det gäller!

PCO utbildningen – här finns framtidens jobb & möjligheter!

En Yrkeshögskoleutbildning – i världens roligast och mest växande bransch.

Ska svensk mötesindustri kunna fortsätta utvecklas behövs kvalificerade medarbetaremed specialkompetens. ”Sverige har mycket framstående forskning inom medicinområdet, men ändå får vi inte hit så många av de stora internationella läkarkongresserna”, säger Med Dr Anders Milton, ”min bedömning är att vi inte har tillräckligt många s.k. PCO:er i Sverige”,fortsätter Anders Milton.

Myndigheten för Yrkeshögskolan har uppmärksammat denna brist och har beslutat att under tre år starta en 2 årig utbildning varje år. Utbildningarna har riksintag och är förlagda till Örebro.

Mötesindustrin är den snabbast växande branschen i världen, så också i Sverige. Branschen är komplex och ställer allt högre krav på nyckelpersonerna inom området och den viktigaste nyckelpersonen är den PCO som ansvarar på kongressen/mötet.

Den som går på utbildningen och får sin examen kan sedan arbeta som projektledare/projektansvarig inom möten, events & upplevelser.

Utbildningen röner stort intresse och den som kommer in i utbildningen måste vara beredd på att arbeta hårt för att kunna tillgodogöra sig hela det omfattande innehållet.

”Vi diskuterar möjligheten att genomföra utbildningen med så kallade satellitorter”, säger Erik Barth Löfgren som är huvudansvarig för utbildningen. ”Lämpligt kan i så fall vara att ha en satellit i en eller ett par av de tre storstäderna och möjligen också en i Umeå,” fortsätter Erik, ”detta kommer att diskuteras på nästa ledningsgruppsmöte under våren, men än så länge är det bara diskussioner”.

Man har arbetat in långsiktigt hållbarhetsarbete i utbildningens innehåll. Branschen arbetar allt mer med hållbarhet, men har ännu långt kvar innan man fått in ett strukturerat arbetssätt med tydligt hållbarhetsperspektiv.

”Svenska Mässan i Göteborg håller på att ställa om all produktion av mässor och möten till vad som krävs för ett långsiktigt hållbart samhälle”, säger Bengt Wallin på Svenska Mässan. ”de som kommer ut med den kompetens man får i den här utbildningen kommer att vara eftertraktade hos oss arrangörer”, fortsätter Bengt Wallin.

En utbildning som håller hög klass. Vi har dessutom bara goda erfarenheter av att ta emot praktikanter under deras LIA perioder, enda nackdelen skulle kunna vars att de gör sig oumbärliga” säger Stina Storm, VD City Örebro

”En ovärderlig utbildning för mig, utan den hade jag aldrig kunnat starta mitt företag – X-LNT Partner – som nu är framgångsrikt i eventbranschen. Jag rekommenderar alla som är intresserade av upplevelseindustrin– att gå PCO utbildningen – den ger verkligen kunskaperna och verktygen för framtidens arbetsliv” säger Mia Johansson, ägare av X-LNT Partner.

Du finner mer information om PCO utbildningen på: www.skys.se/pco, eller i direktkontakt med: erik@cognosco.se.