Nordic Highway till Örebro!

Nordic Highway till Örebro!

"Örebro känns som en självklar stad att besöka eftersom livemusiken verkligen både tar och ges mycket plats där".

Under namnet Nordic Highway presenteras nu en gemensam turné med de mest intressanta namnen inom modern folkmusik från Sverige, Finland och Norge. Det här är en god nyhet för alla fans av modern folkmusik, Nordic Noir, och blues. Det nya turnékonceptet Nordic Highway samlar tre hyllade folkmusikartister från Sverige, Norge och Finland på samma scen och på turné i Norden. Långbacka/Bådagård (SE), Pekko Käppi & K:H:H:L (FIN) och Jørgen Sandvik (NO) kommer göra sex konserter från 4:e till 13:e oktober i våra tre respektive länder.

Nordic Highway hoppas och satsar på att locka publik som vill upptäcka spännande musik från våra grannländer.

Det här är ett nytt unikt koncept: ”en minifestival för den nyfikne musikälskaren”. I Sverige gör vi nedslag den första kvällen av Stockholm Jazzfestival på Stallet, i Örebro gör vi en spelning på den nya scenen Galleria Oscar C där livemusiken hittat en spännande plats mitt i Centrala Örebro. Örebro känns som en självklar stad att besöka eftersom livemusiken verkligen både tar och ges mycket plats där, säger Hilda Sandgen.

Svenska Långbacka/Bådagård är en duo vars musik beskrivits som ”om Regina Spektor hade flyttat till fjällen och lärt sig att spela fiol”. Deras starka röster och poetiska texter – med en gömd, inneboende samhällskritik – kombineras med fioler, slagverk och med hjälp av elektroniska manipulationer framträder ljudlandskap, som ett slags musikalisk Nordic Noir, när det är som allra bäst. Gillar du Ane Brun, First Aid Kit eller Susanne Sundfør så kommer du garanterat tycka om Långbacka/Bådagård.

Finska neo-folk-artisten Pekko Käppi & K:H:H:L har uppmärksammats av vitt skilda lyssnare och uppträtt i såväl indie- som folksammanhang, liksom på Finlands största metalfestival och på världsmusikfestivaler jorden runt. Trions musik bär spår av blues, rock och ett uråldrigt, experimentellt kaos med rytmer som kolliderar och skapar psykedeliska visioner. Frontmannen Pekko Käppispelar jouhikko, en ålderdomlig finsk stråkharpa, och ackompanjeras av gitarr och bas gjorda av cigarrlådor.

Jørgen Sandvik är mest känd som gitarrist, sångare och låtskrivare i det norska folkrockbandet Real Ones, vilka har fått ett solitt rykte som ett av Norges allra bästa liveband och har vunnit åtskilliga norska grammisar (Spellemannprisen). Sandvik släppte sitt första soloalbum Permanent Vacation i mars 2018 och uppträder själv med gitarr och sin djupa bluesröst.

Nordic Highways mål är att nordiska artister hittar en ny publik i grannländerna, och samtidigt skapas ett starkt samarbete mellan alla spelställen. Bakom konceptet står produktionsbolagen MTA Production från Sverige och Maetkafrån Finland, och turnén görs med stöd av Nordisk Kulturfond.

”Det har talats en hel del om bristen på samarbete mellan de nordiska klubbarna och utmaningarna med att turnera i grannländerna, trots att avstånden är korta. Vi vill presentera dessa nordiska artister för en ny lokal publik, och hoppas att detta kan bli återkommande i framtiden”, säger Sirpa Lahti på Maetka.

Turnédatum:

Torsdag 4 okt Tirra, Lahti, Finland