Pressbild Mother Mink: Cecilia Tilli

Större segel och större motor!

Stockholmsbaserade Mother Mink startades hösten 2016. Nu är bandet aktuella med skivkontrakt på Docks Music / Sony Music. Under året har bandet agerat support till reggaelegendarerna Big Mountain, medverkat i Samsungreklam,  spelats i P3, P4 och på Japanska stationen Tokyo FM, samt uppmärksammats på SvD:s och Musikguidens bäst-just-nu-listor.1 december släpps "Doobie Doobie" som digitalsingel och musikvideo

Förhandslyssna på låten här:

Förhandstitta på videon här:

Låten Doobie Doobie handlar om:

Låten Doobie Doobie är en hyllning till magkänslan och våga följa sin första ingivelse. Att ta till vara på den första känslan. På många sätt var det så låten Doobie Doobie kom till. Vi plockade in det vi kände för eller råkade stöta på. Vi hade ingen plan. Vi tycker att resultatet blev en härlig cocktail med trumpetsolon, opera, peruker, parfym och uppklippta elgitarrer. Det kändes skönt att bryta upp med typiska mönster på hur en poplåt bör vara.

Mother Minks kommentar till musikvideon:
Välkommen till Mother Minks kaosvärld! En kitchig, skitig och oglamorös plastvärld. Med hjälp av gamla plastpåsar, gosedjur och moder minks gamla bröllopsklänning skapade vi denna video. Rummet vi befinner oss i är ett hemligt discorum som tidigare varit ett skyddsrum. Vi befinner oss i ett slott djupt in i Bergslagens mörkaste skogar. Under den glittrande discolampans sken kan allting hända och dina drömmar bli sanna! Låten "Doobie Doobie" är en hyllning till magkänslan. Du vet när det pirrar till i magen och en känner att något kul kommer hända. Det är en svängig medryckande låt med referenser till Quentin Tarantinos filmer. Låten innehåller alltifrån blåsarrangemang, opera, Fannys sång och uppklippta elgitarrer som låter som maskingevär

Kommentar från bandet gällande det nya samarbetet med Docks Music / Sony Music:

- Det känns väldigt peppande att gå in i detta samarbete och tillsammans styra minkskeppet vidare ut i världen. Större segel och större motor! Gänget på kontoret känns kunniga och drivna. Vi i bandet har mer energi än någonsin och kommer köra så det ryker. Det är så vi jobbar och det är sådana människor vi gillar att ha omkring oss.

Länkar:

Mother Mink" charmade oss med handklappsvänliga låten ”Monkeys” tidigare i år. Och nu är de tillbaka med en ny singel – medryckande och Tarantino-doftande ”Doobie Doobie”- Musikbloggen Hymn

”Jag får en riktigt bra Dick Dale vibe av er nya singel Doobie Doobie!” - Tom Hansen P5 Stockholm.

Singeln plockades även upp direkt av Musikguiden i P3 och ligger just nu först ut på Musikguidens P3:s ”Bäst just nu lista”Spotify.

Låten hamnade även på spotifylistan Fresh Finds: Six Strings med över 18 000 följare på Spotify. https://open.spotify.com/user/spotify/playlist/5hJw94aoR3nN9mrQNhLnyu