Fotograf: Hasse Eriksson

​SVENNE RUBINS FYLLER 40 ÅR I ÅR!

SVENNE RUBINS FYLLER 40 ÅR I ÅR!

Detta firar de på många sätt – utom att spela… Men bandet låter sig inte slås ner av detta sorgliga faktum, utan menar att anfall är bästa försvar. Lördagen den 8 maj slår de till med en egen livestreamad festival med massor av prominenta goda artistvänner.

SVENNE RUBINS 40-ÅRSFESTIVAL börjar vid 19-tiden och fortsätter till långt efter midnatt. Framförallt blir det musik, men mellan framträdanden även omröstningar, tävlingar och jippon som ska hålla tittarna på tårna. I trådarna för detta håller en garvad programledare, allas vår Jonas ”HEAVY” Stentäpp.

SVENNE RUBINS vill under kvällen visa upp alla sina olika sidor. Som orginalband, kompband och tributeband kommer de att stå på scenen under större delen av de mer än fem timmar festivalen pågår.

En kort presentation av kvällen gäster:

STEFAN NYQVIST
– en av originalmedlemmarna och frontfigur i Larz-Kristerz. Hoppade av strax efter att bandet slagit igenom för att starta solokarriär. Släppte sitt första album ifjol. Kom in i rubinsfamiljen som vikarie på klaviatur och dragspel under namnet Tore Frans.

PETRA KVÄNNÅ – sångerskan med den gudabenådade soulrösten, som gjorde sig känd över landet genom TV:s Körslaget. Har förekommit i en mängd musikaliska sammanhang i Dalarna. Varit gästartist hos Svenne Rubins flera gånger.

STIKO PER LARSSON – en folkets man som gjort allt från att vara i final i Melodifestivalen till att dra in över en halv miljon kronor till välgörenhet på sina långa vandringar genom landet med dagliga konserter. Har ett nytt album ute och hitlåten Fri fågel spelas flitigt på radion. Även flitig gästartist hos Svenne Rubins.

BILLY OPEL – har gjort sig känd land och rike runt som en chosefri, folklig, omåttligt underhållande artist. Såväl solo som i band. Har gästat med Rubins då och då och är sedan många år en nära vän och kollega.

MARTIN ALMGREN – den ende ”utbölingen” i sällskapet, men har varit i Dalarna nog mycket för att kallas reservmas. Vann Idol 2015 och deltog i finalen i Melodifestivalen 2018. Har gästat bandet några gånger och delar deras intresse för artister som The Band och Bob Dylan.

CLAS YNGSTRÖM – en av få som idag verkligen kan kalla sig gitarrhjälte. Även internationellt uppmärksammad, valdes 2012 in i Blues Hall Of Fame i USA. En levande legend. Mötte Svenne Rubins redan 1992 som producent för deras genombrottsskiva Sex män i skor och är mannen bakom gitarrsoundet på bl a Långa bollar på Bengt.

Kvällens konfrencier JONAS ”HEAVY” STENTÄPP behöver ingen närmare presentation. Alla känner igen honom. Bland allt han gjort och åstadkommit som en av Dalarnas största profiler är han förste trumvikarie i Svenne Rubins under namnet Joe Visst.

SVENNE RUBINS är kvällen till ära förstärkt med sin gamle gitarrist från 90-talet BILLI BUICK och de trogna blåsarkompisarna SIGGE ÖS, trumpet, och TORE ADORE, saxofon.

Och så här ser programmet ut:
19.00 SVENNE RUBINS Välkomstkonsert
19.45 ROBERT & THE ZIMMERMAN (Svenne Rubins Dylantribute) hyllar Bob Dylan som fyller 80 i maj,

GÄSTARTISTER

enligt schemat:
1. Egen låt solo
2. Egen låt med Rubins
3. Rubin gör låt av artisten
4. Artisten gör rubinslåt med bandet

20.30 STEFAN NYQVIST
21.00 STIKO PER LARSSON
21.30 BILLY OPEL
22.00 CLAS YNGSTRÖM
23.00 ROCK & SOUL SHOW med PETRA KVÄNNÅ och MARTIN ALMGREN
24.00 SVENNE RUBINS 40 ÅR SHOW

Kolla på livesändningen här:

Mera spännande grejer kommer släppas under året och snart presenteras höstens turnédatum.

VILL DU BOKA SVENNE RUBINS?
kontakt@kulturaktiebolaget.se