Pressbild: Oskar Omne

​The Bland bjuder på kärlek, EPA-traktorer och Europaturné!

The Bland bjuder på kärlek, EPA-traktorer och Europaturné!

Märkliga kombinationer är något som börjar definiera det svenska americanabandet The Bland. Medlemmarna som bland annat är nyexaminerade läkare och lärare har nu flyttat ut på landet för att lägga hela sin tid och fokus på musiken. I svenska medier som SVTs PSL och King Magazine talas det om att bandet utökat Sveriges musikklimat med en ny dimension men att soundet geografiskt låter mer som ett amerikanskt söder, snarare än en tätort i Närke.

Efter att ha byggt om en lada till studio pepprar nu bandet ut singlar och lämnar enbart skogen för turné. Nyligen släppta singeln Monday Morning samlade in över 35 000 kr till Musikhjälpen och senaste Mighty Old One genererade både hyllningar och dödshot då bandet stod upp för solidaritet i Sverige.

Under våren har bandet redan lagt sverige- och tysklandsturné bakom sig som genererade glädjerop från såväl konsertbesökare som journalister, bland andra Tysklands största countrytidning ”country.de” hyllade bandet i en stor artikel. Inte helt oväntat har intresset fortsatt växa och The Bland är nu bokade för europaturné med stopp i 10 länder redan i höst.

Nu släpps nästa singel ”Head Oh” med en musikvideo som utspelar sig i ett EPA-gäng i orterna Heby och Tärnsjö utanför Uppsala. Musikvideon är skriven och regisserad av geniet Marcus Storm som fångar en kärlekshistoria mellan två unga tjejer i röken av gummi och lukten av wunderbaum. Allt filmat med en kassett-DV-kamera från 2003.

Se den här:

”I tre dagar välkomnades vi och fick vara en del av det stora EPA-gänget som hänger runt Heby-trakten. Ett otroligt fint gäng tjejer och killar som det kändes otroligt melankoliskt att lämna när filmandet var över. Utan att säga för mycket fick vi lära oss att en EPA kan besitta mycket kraft.”

- Axel Öberg, sångare i The Bland.

Släpp nummer ett inför The Blands europaturné (utökas fortfarande):

08.07 Borlänge, Sweden @ Peace & Love Festival

26.07 Stockholm, Sweden @ Lasse i Parken

27.07 Avesta, Sweden @ En Lokal

28.07 Mannaminne, Sweden @ New Orleans Festival

29.07 Lennartsfors, Sweden @ Bergsstugan

15.09 Copenhagen, Denmark @ Geyser Festival

06.10. Hamburg, Germany @ Indra

07.10. Kiel, Germany @ Hansa48

08.10. Bremen, Germany @ Litfass

09.10. Harpstedt, Germany @ Liberty's

13.10. Berlin, Germany @ Badehaus

14.10. Cottbus, Germany @ Zum Faulen August

18.10. Lustenau, Austria @ RockS

20.10. Düsseldorf, Germany @ The Tube

21.10. Köln, Germany @ Blue Shell

Citatkällor:

”The Bland förtjänar att operera i en alldeles egen kategori med sin moderna touch.”

- King Magazine

”Med sin uppsättning av mandolin, banjo, kontrabas, och Axel Öbergs snygga sång, känns bandet mer geografiskt ett amerikanskt söder, snarare än en tätort i Närke.”

- PSL (Sveriges Television)

”The Bland har utökat dagens svenska musikklimat med ytterligare en dimension.”

- Nerikes Allehanda