Vykortet

The Bland hotade pga singel redan innan den släpptes...

Med anledning av alla hot vi nåtts av under gårdagen till följd av vårt vykortsutskick vill vi dela med oss av en förklaring. Det här vykortet har skickats ut till politiker, medier, musiker och skivbolag inför vårt singelsläpp och ska exemplifiera de som låten handlar om. Personer vi anser tappat fotfästet.

Lyssna på den här: https://open.spotify.com/track/1ULkTEIXmq4H9vUXkOJCnn

Vad är det som har hänt? Ni som människor har sett upp till.

Ja, vad har hänt? Istället för att leda oss har ni ökat takten i en riktning som är omöjlig för oss att förstå. Har rampljuset blåst upp er så högt att ni inte känner liven som krossas under era fötter? Märker ni inte att vi har ramlat av era axlar? Vad är det som lyser så starkt som får er att glömma bort vart ni kommer ifrån – har ni glömt vårt förflutna?

“Vi ska bränna dig ditt jävla judesvin” – telefonhot av Anders Klarström, fd partiledare SD. Idag släpper vi vår låt och lustigt nog fick vi liknande samtal igår när våra vykort nådde brevlådorna. Något självförvållat men att höra människor utan namn hotfullt fråga var en bor var någonting nytt. Någonting nytt för oss men knappast för andra.

Himlen har tydligen inte blivit ljusare sen vi skrev låttexten 2014 då de för andra valet i rad fick en plats i vår riksdag – nazisterna. “SD har inga rasistiska rötter” ljög Åkesson. Det har blivit normalt. Man kan numera med hatiska motiv vinna folkets röster. Både här och på andra sidan havet. Och nu ska moderaterna samarbeta med nazister. Vad fan är det som händer.

Mighty Old One handlar om er. Ni som har tappat fotfästet.