Fotograf: Louise Eklund

Tove Styrke och Molly Sandén sjunger Julias låt. Men vem är Julia?

Tove Styrke och Molly Sandén sjunger Julias låt. Men vem är Julia? 26/3 släpper Julia Jonas “Northern Lights"

"Det är en sång om sorgen en möter när en vet att en snart kommer förlora en nära människa. En person vars närvaro man har svårt att se sig leva utan. Men den handlar också om hoppet och glädjen och att vårda varje gemensam återstående stund. Hur man försöker undvika den oundvikliga smärtan tills man en dag ser att ens lycka och ens sorg kan, och får, finnas sida vid sida berättar Julia Jonas”

Northern Lights är skriven och inspelad tillsammans med artisten Monte Nour

Förhandslyssna på Northern Lights:

Julia kommer att spela live på Bistro Paname i September 2021. Datumen släpps inom kort.

“I höstas spelade jag mina låtar vid pianot på den franska bistron Paname i Stockholm. Jag älskar känslan av samhörighet som skapas när folk delar en live-upplevelse. Människor som kanske inte har mycket gemensamt mer än att dom är samlade i den specifika stunden. Det mest spännande med att spela live är stundens oförutsägbarhet, och hur ingen kan veta vad som ska hända näst berättar Julias Jonas”.

Vem är Julia?

Julia är född i Kapstaden, uppvuxen i Stockholm med en belgisk mor och sydafrikansk far. Julia Jonas har växt upp i en smältdegel av olika platser och kulturella referenser att hämta inspiration ifrån. Hennes eteriska melodier och krispiga röst beskrivs ofta som: magiska, uppfriskande råa och ständigt trogna till hennes liv och erfarenheter.

Julias låt Walk With Me uppmärksammades genom en TV-reklamkampanj av Ellos Fashion år 2019. Covers av låten har gjorts av de svenska artisterna Loreen, Tove Styrke, Sabina Ddumba, Molly Sandén, Molly Hammar och Jennifer Brown.

År 2014 turnerade Julia i Europa med det svenska instrumentella bandet Wintergatan. Inspirerad av bandets egengjorda musikinstrument började Julia samla ihop ett eget ljudbibliotek av egeninspelade ljud allt ifrån inspelade “trum grooves” på broar till samplade antika instrument från 1500-talet. En viktig del av Julias skapandeprocess har alltid varit att producera sina egna låtar.

År 2017 spelades Julias musik i Iman Aldebes kollektion på Mercedes Benz modevecka i Doha.

Liza Berthelsen

PR och A&R Intervju och mediaförfrågningar 0702244063