Pressbild: Deraan

Tusentals dog på bara några sekunder och hundratusentals skadades. Jag blev blind men med musik har jag lärt andra och mig själv att se ljuset!

När Deraan berättar hur han kom från Kurdistan till Sverige griper det tag i tårkanalerna.

Deraan var bara nio år när hela hans stad drabbades av kemiska gasbomber från Saddam Hussein regi. Tusentals dog på bara några sekunder och hundratusentals skadades. Jag blev blind men med musik har jag lärt andra och mig själv att se ljuset igen berättar Deraan .

Många känner igen Deraan från hans framträdande på Idol 2008. Anders Bagge kommenterade framträdandet – Om du fortsätter kämpa så kommer du och jag göra ett samarbete med varann. P3 Verkligheten har haft Deraan som gäst i sitt program och tidningar som Metro har skrivit om honom.

- Tusentals dog på bara några sekunder och hundratusentals skadades. Jag blev blind men med musik har jag lärt andra och mig själv att se ljuset berättar Deraan .

Musiken har alltid legat varmast hos Deraan . Hans karriär började när han var sex år gammal framför pianot. Största influenserna är Michael Jackson, Queen och Stevie Wonder. Deraans egna texter är hämtade från hans liv där han berättar om tragedier, kärlek och att människor och att livet kan vara underbart. Deraan skriver musiken själv med också i samarbete ibland med producenterna Niklas Mollinder, Joakim Persson, Tobias Lundgren, Tim Larsson med flera. Som bland annat jobbar för Red Fly som har jobbat med artister som Madonna.

Deraan har blivit prisad av Irakiska Ambassaden för sin kultur, musik och medmänsklighet. Han har dessutom blivit prisad nu i våras av Kurdiska regional regeringen. För sitt spridande med musiken och medmänsklighet. Deraan har också ett flertal gånger blivit inbjuden riksdagen och har framfört flera av sina låtar. Idag jobbar Deraan delvis med en del läkare på Karolinska för att hjälpa andra människor som drabbas av kemiska skador.

Nu är Deraan aktuell med sin singel ”Dont let me down” som släpps 26 januari på alla digitala plattformar. (Låten finns uppladdad på Sveriges Radio Portal ).

Förhandslyssna på låten här:

Ladda hem låten här: