AUDIORAMA fyller 1 år

konsert & kalas! Lördagen den 21 januari 2012 kl. 17:00

Tiden går fort när man har roligt. Vi har redan avverkat vårt första år som verksamhet i  Torpedverkstaden på Skeppsholmen och vill nu fira detta med er med en konsert, ett uruppförande och bubbel i glaset. Tonsättaren Jens Hedman uruppförs med sitt flerkanaliga, elektroakustiska verk The Beast With Two Heads. En svensk premiär som låtit vänta på sig efter tolv års arbete med verket hos bland andra IMEB i Bourges. Dessutom bjuder vi på några elektroakustiska milstolpar som ni aldrig hört dem förut, samt liveelektronik med en hemlig gäst.

Så här skriver Jens om sitt verk:
Verket är en hyllning till den elektroakustiska musiken och dess ursprung i Musique Concrète (som startades av Pierre Schaeffer i Frankrike på 1940-talet) och Elektronische Musik (som komponerades av Karlheinz Stockhausen och andra på 1950- talet). The Beast With Two Heads består av två separata delar (som här spelas samtidigt) – en del som utgörs av konkret material (inspelade vardagsljud) och en komponerad med syntetiska ljud från mer än 30 gamla och nya syntar. Delarna har varit en pågående arbetsprocess under de senaste 12 åren av mitt liv och har vuxit i komplexitet under tidens gång. Den konkreta musikdelen är uppdelad i 12 satser som var och en är ett samspel mellan två olika ljudkällor. Till exempel: vatten–vind, piano–cymbaler, röst– trummor, regn–helikoptrar. Jag har använt ljudkällor som varit väldigt populära under den elektroakustiska musikhistorien. Jag har spelat in syntljuden kontinuerligt under de här 12 åren, och jag vill uttrycka min stora tacksamhet till alla de studior och vänner som låtit mig använda deras instrument. Verket är också en djupgående undersökning av surroundljudet. En del av materialet är inspelat tredimensionellt, med så kallad Ambisonic-teknik. Jag har också använt flertalet andra tekniker för multikanalsinspelning för att återskapa ljudens rörelser och en så realistisk rumsakustik som möjligt.

Under Audioramas första år har vi haft prominenta gäster såsom Lustmord, Morton Subotnick, Trevor Wishart, Benjamin Thigpen, Helen Mirra och Ernst Karel. Uruppföranden av Ragnar Grippe, Daniel Karlsson, Sol Andersson, Thommy Wahlström, Mattias Sköld, Savannah Agger, Sebastian Lakatos, Per Magnusson, Jonatan Liljedahl, Adrian Knight m.fl.

Premiärer på våra dramaproduktioner Blodsbröllop, När du hör hovar - leta efter zebror, En sista sång, Resan till jordens medelpunkt, samt Lille Viggs äventyr på julafton. Liveelektroniska akter med bl.a. Lise-Lotte Norelius, Ludvig Elblaus och musikperformancegruppen Hidden Mother. Ljudkonst av bland andra Åsa Stjerna och Folke Rabe. Nypremiär för en flerkanalig version av dokumentären En tisdag i september, som vann Stora Radiopriset 2011, samt framföranden av hörspelen En kung lyssnar, samt Rekviem över svensk medborgare med anledning av mordet på Olof Palme. Samarbeten med IASPIS, EMS, Radioteatern och Kungliga Musikhögskolan. Vi har även gästspelat på Norbergfestivalen och Malmöfestivalen.

Lyssna, konsert, scen, 1-årjubileum, fest,

Presskontakt:
Magnus Bunnskog (0705 568 618, mail: bunnskog@audiorama.se)

• audiorama
  • skeppsholmen