Boulevardteatern delar ut priser för att främja mimkonsten.

Under Stockholms Mimfestival 25-28 jan arrangerad av Boulevardteatern delades priser ut för 2011 års bästa mimföreställning och ett hederspris.

Pris för årets bästa föreställning 2011 gick till Pantomimteaterns föreställning Charlies unge med Bosse Lindström i huvudrollen i regi av My Areskoug. För en lysande, varmhjärtad och teknisk briljant föreställning där drama och slapstick förenas i en kongenial form.

Årets hederspris gick till Stanislaw Brosowski, professor i mimgestaltning vid Stockholms Dramatiska Högskola.  Född i Polen studerade han för mimartisten Henryk Tomaszewski  i vars kompani han sedan blev solist. Brosowski var den person som på slutet av 70-talet satte fason på mimlinjen i Sverige och gav den dess nuvarande utformning.  Har under 30 år varit ansvarig för mimutbildningen. Han får priset för en utomordentligt framstående gärning för mimkonsten.

Presskontakt Yvonne Granath,
073-759 89 64, e-post: