Boulevardteatern presenterar - Filmfestival 8-11 sep. En hyllning till filmmakaren Hans Alfredson 80 år

Boulevardteaterns hyllning till Hasse Alfredson kommer att visa på den spännvidd som HasseåTage hade som filmskapare, deras olika temperament, svärta, glädje, dramatik, lekfullhet, experimentlusta och framförallt humor.

Lördag 10 September

13.00 Filmvetarna Ronny Svensson och Helena von Zweigbergk pratar om Hasse&Tage filmer i allmänhet och om Att angöra en brygga i synnerhet.

Regi Tage Danielsson

Manus Hans Alfredson och Tage Danielsson

Ca  13.15 Att angöra en brygga

En grupp människor har ordnat för en kräftskiva på ön "Ensamholmen" långt ut i Stockholms skärgård. Där bor även en asocial fiskargubbe som på grund av sitt stora intresse för amerikanska filmstjärnor kallas "Garbo". Tre av festdeltagarna befinner sig redan på holmen medan de fyra andra anländer dit i segelbåt. Personerna på båten drabbas av det ena bakslaget efter det andra i sina försök att segla båten ända in till bryggan. De som befinner sig på land försöker undsätta sina vänner men måste då försöka överlista den ilskne Garbo.

17,00 Ronny Svensson och Marie Göranzon samtalar om, och presenterar Falsk som Vatten.

Regi/Manus Hans Alfredson

Ca 17.15 Falsk som vatten

En film om svartsjuka och död av Hans Alfredson.

Den vackra poeten Clara blir blixtkär i John Hjortfeldt. Hon lämnar sin svartsjuke sambo för Johns skull. John börjar leva ett dubbelliv; ett liv som förlagsdirektör med fru och barn, ett annat med Clara. Plötsligt får Clara för sig att hon är förföljd och bevakad. Av vem? Och varför? En rad mycket duktiga skådespelare i Hasse Alfredsons täta thriller.

Söndag 11 September

Festivalens finalfilm

15.00 Ronny Svensson och Per Waldvik samtalar och presenterar Äppelkriget.

Regi Tage Danielsson

Manus och regi Tage Danielsson & Hans Alfredson

Ca 15.15 Äppelkriget

Handlingen utgår från ett försök att exploatera natursköna Änglamark (ett lätt förklätt Österlen) för att bygga nöjesparken Deutschneyland. Den tyske direktören är i maskopi med riksdagsmän, kommunalpolitiker, lokala näringsidkare och en samvetslös pr-byrå. Men äppelodlarfamiljen Lindberg bekämpar projektet. Med hjälp av sin stora släkt som till hälften består av övernaturliga väsen lyckas de besegra politikerna och storfinansen.

Yvonne Granath - Chefsproducent

yvonne@boulevardteatern.se