Dansen hus: Efva Lilja ställer ut koreografi i bilder

Med teckningar på papper, plexiglas, väggar och tak, fortsätter Efva Lilja att utforska olika koreografiska strategier. Verken, som blir till egna föreställningar och berättelser, visas under våren i Dansens Hus foajé. Vernissage för Koreografi som text och andra tecken hålls den 19 januari.

- I hela mitt liv har jag iakttagit och studerat hur och varför människor rör sig. Sen använder jag mina iakttagelser och söker mig fram i uttryck genom dans, text och bild, säger Efva Lilja och fortsätter:- Jag vill berätta det som annars inte uttalas. Om dansen är ett sätt att formulera det som annars inte låter sig yttras, blir här ord till rörelse och bild till koreograferad text.

Efva Lilja är koreograf, professor i koreografi och rektor vid DOCH, Dans och Cirkushögskolan i Stockholm. Hon har, förutom sin scenkonstnärliga produktion, tidigare ställt ut verk på samma tema på ScalaMata Gallery Venedig (2009) och Svenska institutet i Aten (2010). Nu visas Koreografi som text och andra tecken på Dansens Hus 19 januari till 22 april, en utställning med både stilla och rörliga bilder.

- Det som tidigare var mitt sätt att skriva koreografin i mina föreställningar, blev plötsligt bilder som krävde sina egna rum. Människor transformerade till tuschstreck har flyttat in. Frigjorda från gravitation och andra tvivel började de tala med egen röst. De berättar om vådan, våndan och den vilja som kan förflytta berg! De tar risker, går vilse, har sex och en massa annat kul, säger Efva Lilja.

En del bilder från utställningen kommer att publiceras i en ny bok av Efva Lilja, Om dans som samhällsomstörtande kärleksförklaring, som släpps den 4 april. I samband med boksläppet ges möjlighet att lyssna på hennes tankar kring koreografi i ett Face to face, där hon samtalar med Dansens Hus chef Virve Sutinen på Lilla scen.

Koreografi som text och andra tecken
Vernissage 19 januari kl 17-19, Dansens Hus foajé.
Utställningen pågår till 22 april. Öppet alla föreställningsdagar från 18.00.
Fri entré.

Om Efva Lilja:
1982 presenterades hennes första verk, därefter verk för olika scenrum, site specifics, video, film och tv i mer än trettio länder. Några av de mest uppmärksammade verken är de som producerats på uppdrag av stora konstinstitutioner som Centre Georges Pompidou i Paris, Moderna Museet i Stockholm, Baltic Art Center i Visby samt för The Guggenheim Museum i Bilbao. Hennes verksamhet omfattar idag även utställningar och konstfilmproduktion. Genom åren har Efva Lilja mottagit ett flertal priser och utmärkelser för sitt konstnärliga arbete. 2003 utsågs hon till professor i koreografi och 2006 till rektor vid DOCH. På Dansens Hus koreograferade hon senast Män emellan, ett verk för Stockholm Konstsim Herr i, på och under vatten.
Mer info: www.efvalilja.se

För mer information kontakta vik.pressansvarig Emma Ågrahn: emma.agrahn@dansenshus.se

• efva lilja
  • vernisage