Dansens Hus firar 20 år med dansparty på Stockholms Kulturfestival

Dansens Hus inleder säsongen med att fira 20-årsjubileum under Stockholms Kulturfestival som startar nästa vecka. Den 17 augusti får festivalbesökarna för första gången ta del av dans på två scener. Dagtid ges en familjeföreställning inspirerad av Alice i Underlandet och på kvällen blir det ett folkligt dansparty på Gustav Adolfs Torg med uppträdanden av bland andra Virpi Pahkinen, Fredrik ”Benke" Rydman, Cirkus Cirkör och Kungliga Baletten.

Under 2011 fyller Dansens Hus i Stockholm 20 år. Firandet inleddes redan i januari med gästspel av den amerikanska dansikonen Trisha Brown. Som en del av Stockholms Kulturfestival fortsätter nu jubileet med dans för alla åldrar.

För barn, dagtid
Med inspiration från berättelsen om Alice i Underlandet skapar koreografen Lotta Melin, konstnären Jan Håfström och musikerna Robin af Ekenstam och Erik Lindestad tillsammans med barn från Stockholm en fantasifull dansperformance och en familjeföreställning. Dansens Hus har vänt sig till bl.a. skolor, fritidsgårdar och sommarkollon och uppmanat barn i åldern 10-11 år att medverka i detta unika projekt som förbereds under workshops den 15-16 augusti. Barnen och konstnärerna skapar då tillsammans dans, dekor och musik. Kl 13.00 den 17 augusti kommer gruppen att tåga från Dansens Hus genom Stockholm city fram till festivalens barnområde där familjeföreställningen Alice på Brunkebergstorg tar vid kl 14.00. Förutom barnen medverkar tre dansare och tre musiker. Kalaset avslutas med en tebjudning á la Hattmakaren med gratis fika. Alla besökare uppmanas att klä sig i en rolig hatt!

Dansparty på Gustav Adolfs Torg
Mellan kl 21-23 ges jubileumsföreställningen Dansens Hus 20 år på Gustav Adolfs Torg. Kvällens konferencier, artisten Charlotte Engelkes, presenterar en variationsrik danskavalkad med en rad bekanta namn och där även publiken får röra på sig. Fredrik ”Benke” Rydman (Bounce) inleder med en interaktiv danslektion. Virpi Pahkinen visar en bit ur solot Meretseger från 2004. Jazzmusikern Goran Kajfes spelar live med Vindhäxor som ger ett smakprov ur Saw the white buffalo dancing som har premiär på Dansens Hus i september. Kungliga Baletten bidrar med en duett ur vinterns succé Altro Canto, Stockholm Konstsim Herr ska ”torrsimma” och Cirkus Cirkör bjuder på ett för kvällen specialgjort nummer ur aktuella produktionen Undermän. Cullbergbaletten, Helena Franzén, Lotta Melin och streetdancegruppen Soul sweat bidrar också med koreografier.

Dansens Hus program den 17 augusti
kl 13 Dansperformance, utgår från Dansens Hus fram till Brunkebergstorg
kl 14 Alice på Brunkebergstorg, Stora miniscenen på Brunkebergstorg
kl 21–23 Dansens Hus 20 år, GAT-scenen på Gustav Adolfs Torg