Dansens Hus: Örjan Andersson återskapar tiden

Med fyra dansare och en livemusiker kommer Andersson Dance till Dansens Hus Stora scen 23 och 25 februari. Prisade koreografen Örjan Andersson har den här gången inspirerats av barockmåleri och naturen i dansverket Name of the next song som nyligen hade urpremiär på Aarhus Teater.

Han brinner för rörelsen och har ett stort intresse för dansarens förhållande till rummet - en egenskap som gjort Örjan Andersson till en av Sveriges mest omtyckta koreografer. Örjan Anderssons verk präglas ofta av stark musikalitet och han är välkänd för sin personliga och formsäkra stil. Förra året tilldelades han Svenska Dagbladets operapris där delar av motiveringen löd: ”Som koreograf behärskar han både finstilta uttryck och rumslig dynamik”.

Andersson Dance var senast på Dansens Hus 2009 med Pacing in Vaudeville och nu är kompaniet tillbaka med Name of the next song som hade urpremiär på Aarhus Teater i Danmark den 7 februari. Örjan Andersson har den här gången utgått från barockmåleriet och naturen som partitur för rörelse.

- Vi lever i en tid av extrema hastigheter och vi får hela tiden en mångfacetterad samling av intryck. I Name of the next song försöker jag återskapa tiden som vi uppfattar den i det verkliga livet, säger Örjan Andersson om verket.

Name of the next song är ett rent dansverk och på scenen syns fyra handplockade dansare från USA, Spanien och Israel samt BJNilsen, musiker och kompositör baserad i Berlin.

Andersson Dance och Name of the next song kommer att turnera fram till 1 mars med föreställningar i Storbritanien och Sverige.

Andersson Dance har varit verksamt sedan 1996 och är en ständigt föränderlig konstellation av konstnärer som samarbetar med koreografen Örjan Andersson. Andersson har under sin karriär även skapat ett flertal verk för de samtliga större nordiska kompanierna och i Europa. Han har skapat över 20 originalverk, senast ”32 Variations” för GöteborgsOperans Balett samt ”Seven Clues” på Skånes Dansteater.

Hösten 2011 skapade Andersson Dance Konsthallsprojektet där Örjan Andersson tillsammans med sin ensemble intar rum på konsthallar för att skapa koreografiska upplevelser. Projektet hade urpremiär på Arkitekturmuseet i Stockholm och har sedan turnerat runt i landet.

Mer info: www.anderssondance.com

Name of the next song
Dansens Hus Stora scen, 23, 25 februari kl 19.00

Koreograf: Örjan Andersson
Kostym: Nina Sandström
Ljus: Udo Haberland
Musik: BJNilsen
Dansare: Jenna Fakhoury, Asher Lev, Shi Pratt, Nuria Guiu Sagarra
Samproduktion Andersson Dance och Aarhus Teater
Med stöd av: Kulturrådet, Stockholms Kulturförvaltning, Kulturkontakt Nord och Konstnärsnämnden

Samtal om koreografi
25 februari, Stora scen kl 17.30

Tillsammans med dansarna i Name of the next song vrider och vänder Örjan Andersson på rörelserna och berättar om sin process. En personlig inblick i hur en koreograf arbetar tillsammans med sin ensemble och hur koreografi i ett verk kan ses på nya vis.

Se trailer:

Pressbilder finns att ladda ned i vårt pressrum.

För mer information, kontakta Emma Ågrahn, vik.pressansvarig,
emma.agrahn@dansenshus.se, 08-508 990 06