Dansens Hus presenterar höstsäsongen 2011

Säsongen öppnas med folkfest den 17 augusti då Dansens Hus medverkar under Stockholms kulturfestival. Vi fortsätter vårt 20-årsfirande genom att erbjuda ett program för barn på dagtid och på kvällen ges en blandföreställning på Gustav Adolfs Torg, där flera välbekanta svenska dansprofiler medverkar.

De ordinarie hösten på Dansens Hus erbjuder ett brett utbud där kroppspolitik och naturkultur löper som en röd tråd genom programmet. Den samoanske koreografen Lemi Ponifasio från Nya Zeeland inleder med en
ceremoniell föreställning som tar avstamp i naturföroreningar och global uppvärmning. Österrikiska Liquid Loft gör sin andra turné inom Dansnät Sverige med ett prisbelönat verk från 2007 som ironiserar över vår tids kroppsexhibitionism.

The Art of Seduction spelas i Göteborg 19 okt, Umeå 21 okt, Malmö 25-26 okt och på Dansens Hus Stockholm 28 okt. Fransmannen Rachid Ouramdane utforskar kropp och politik i solot World Fair. Anna
Halprins verk parades & changes återkommer till Sverige för första gången sedan urpremiären i Stockholm 1965, nu i händerna på franska koreografen Anne Collod med flera. Verket orsakade stor skandal när det visades i New York 1967 och förbjöds eftersom artisterna var helt nakna.

En av vinterns svenska långkörare blir Svansjön av Fredrik "Benke" Rydman (Bounce) som har premiär 2 december. I hans moderna, råa version är svanarna drogberoende prostituerade och sjön är fylld av alla föräldrars tårar. Veckan därpå är det urpremiär för ett verk som skiljer sig från det
vanliga. Efva Lilja har ombetts att koreografera för de regerande världsmästarna Stockholm Konstsim Herr; nyligen bioaktuella i dokumentären Män som simmar. Deras föreställning Män emellan tar plats på Forsgrénska badet vid Medborgarplatsen. Bland övriga svenska urpremiärer finns Vindhäxor som gör en drömsk föreställning med nyskriven musik av Goran Kajfes, Lotta Melin ger uttryck för sin rastlöshet i Restless legs, Carl-Olof Berg bjuder upp 70-åriga dansaren Kari Sylwan och SU-EN Butoh Company hyllar hänryckningen.

Satoshi och Stina Kudo har under våren arbetat fram duetten Asura på Norrlandsoperan, och i residens på Dansens Hus. Deras verk bjuder på en inblick i de prövningar det innebär att leva i en relation över
kulturgränser. Skånes dansteater låter i höst koreograferna Helena Franzén och Christopher Arouni skapa varsitt verk för dem, som går under samlingsnamnet Haze.

Ytterligare utländska gästspel är hiphopinfluerade franska Cie Revolution som undersöker manlig aggressivitet, spanska La Ribot utforskar gränslandet mellan konstformerna i PARAdistinguidas med hjälp av fyra artister och tjugo lokala statister. Londonbaserade Frauke Requardt gör fysisk, surrealistisk teater. Israelen Emanuel Gat har inspirerats av en jazzlåt i det renodlade dansverket Brilliant Corners.

Under säsongen ges även skolföreställningar med ccap, Avart Dans & Rörelse samt Cie Rêvolution.

Här är Dansens Hus höstprogram:

17 aug, Dansens Hus på Stockholm Kulturfestival

Mariella Kucer,
Pressansvarig Dansens Hus
08-508 990 06, mariella.kucer@dansenshus.se

Pressbilder från säsongen finns för nedladdning på www.dansenshus.se,
under rubriken "Press".

Bilder översta raden från vänster:
1: "Episode" av Frauke Requardt, foto Chris Nash
2: "Män emellan" av Efva Lilja & Stockholm Konstsim Herr, foto Måns
Herngren
3. "Birds with Skymirrors" av Lemi Ponifasio, foto Sebastian Bolesch