Ett drama om genteknik på Teater Giljotin!

Tänk dig att du sitter öga mot öga med ditt barn som blivit född med en smärtsam ärftlig sjukdom, och så hör du barnet säga: ”Ni kunde ändrat den där genen. Varför gjorde ni inte det?” Vad svarar du?

Vi ser idag en utveckling som bara för något årtionde sedan sågs som avlägsen science fiction. På många håll i världen görs idag storskaliga gentester av befruktade ägg för att välja ut och plantera in det med ”bäst” arvsanlag. Teknikerna för att genmodifiera och klona, utvecklas och finslipas, och dagen kryper allt närmare då man på allvar kommer att börja överväga att testa sådana tekniker på människor. Vad händer då?

Ett av de viktigaste verk som under det senaste århundradet diskuterat reproduktionens och människoblivandets villkor i ljuset av ny biologisk kunskap är Aldous Huxleys omtalade Du Sköna Nya Värld. I en radikal omarbetning oc h dramatisering bildar Huxleys berättelse kärnan i projektet Den Naturgivna Ordningen. I teaterföreställningen planteras romanens grundläggande intrig i den moderna biovetenskapens era, och i en korseld av röster från nutida biovetare och debattörer samt några av idéhistoriens nyckelgestalter utvecklas berättelsen mot sin obönhörliga klimax.

”Genom att klippa och klistra i det offentliga samtalets överflöd av opinionsbildande röster har jag satt denna utmanande tanke på prov - röster som var och en formulerar alternativt komplicerar motsvarigheterna till det Huxley en gång siade om, röster som fått ersätta hans egen. Det bildar en  finmaskig dramatisk väv av dagsaktuella citat, varsamt tillskuren och monterad på Du Sköna Nya Världs skelett, d.v.s. intrig och karaktärer, för att i gestaltad form pröva Huxleys utopiska/dystopiska framtid á la 1931 mot vårt absoluta nu - och ställa de etiska spörsmålen i utvecklin gens fotspår på sin spets”
Mattias Knave - regissör & dramatiker

Premiär 5 april på Teater Giljotin
spelar tors-mån kl. 19.00, söndagar kl. 16.00 t.o.m 13 maj på Teater Giljotin