every now and then av Mette Edvardsen på Weld 15 och 16 september

every now and then

Mette Edvardsen

15 och 16 september kl. 19.00 på Weld, Norrtullsgatan 7 i Stockholm

I verket every now and then undersöker Mette Edvardsen ”boken” i scenkonstkontext, genom att skapa tid och rum inuti och utifrån en bok, såsom ett verk för teatern. När verket pågår läser publiken ”boken” samtidigt som de följer vad som händer på scen. Läsaren kan själv bestämma i vilken ordning, i vilket tempo och vilket rum han/hon vill läsa den. Tillsammans med boken är every now and then ett verk att gräva sig in i och erbjuder en individuell läsning i kombination med en kollektiv upplevelse. Hur förenas upplevelsen av att läsa en bok med upplevelsen av att se på en performance? Hur kommer ”boken” att läsas efter att performancen är slut?

”Is the space in ‘every now and then’ the representation of the book or is the book the representation of the space? What came first, the book or the space? Is one a model of the other? Are we performers models of the figures in the book? Is the performance a memory of what was happening in the book, or is the book the trace of the performance? And if so, how is it possible that the book exists before the performance is over?”

Mette Edvardsen

Under 2009 hade Mette Edvardsen residens på Weld med projektet every now and then och nu är hon tillbaka med den färdiga föreställningen.

Koncept: Mette Edvardsen

Av och med: Mette Edvardsen och Philippe Beloul

Pressbilder och information: Sannah Söderman, Weld, sannah@weld.se 08-30 94 50 eller

• mette edvardsen