Fabula Festival flyttar till Hornstull.

I höst är det åter dags för Fabula Storytelling Festival - Stockholms internationella biennal för muntligt berättande. För sjätte gången arrangeras denna berättarfest i Stockholm, men på ny spelplats: Hornstull med BioRio som huvudscen. Här blir det berättarföreställningar, seminarier, workshops och spektakel från morgon till kväll i tre dagar 14-16 september.

Bland årets artister syns Gcina Mlope från Sydafrika, storyteller och barnboksförfattare, som tidigare varit nominerad till ALMApriset, välrenmmerade Ben Haggarty från England, Ritu Verma från Indien som med tre musiker framför delar ur jätteeposet Mhabbharata -på hindi.

På den nordiska sidan kan man höra norska Ragnhild Mørck framföra sin rosade föreställning "Multidentitet", lyssna till mycket unga berättare (15-25 år) i en Ung Nordisk Berättarkavalkad och uppleva Christina Claessons (känd från P1programmet Retorik)  säregn a  "Berättelser ur natthyllan" efter att hon sovit en natt på Hornstulls bibliotek.

Seminarier och workshops tar bl a upp frågan hur vi hanterar genusperspektivet i traditionella berättelser och hur muntligt berättande kan vara en väg till läslust hos barn, såväl i Sydafrika som i Västerbotten.

Tidigare har festivalen ägt rum i ABF-huset på Sveavägen och den allra första festivalen hölls i Musikmuset och lokaler kring Nybroviken 2004. Sedan 2008 sker festivalen vartannat år.

Fabula Festival har gott renommé i berättarkretsar såväl i de nordiska länderna som i England och runt om i Europa.

Arrangör för festivalen är berättarkompaniet Fabula Storytelling som har sitt säte i Stockholm men turnerar i hela landet och utomlands, medverkar vid festivaler, utbildar och verkar som konsulter i skola, kultur och näringsliv.

KONTAKT: Kersti Björkman, projektledare
kersti.bjorkman@fabulafestival.se