FYLKINGEN: GROW IN THE DARK II

av Leif Jordansson och Peder Bjurman

Söndag 11 nov, kl 16:00 och kl 19:00
på Fylkingen, Söder Mälarstrand 27

GROW IN THE DARK II är ett text- och musikverk som blir till under spelets gång, ett stycke självspelande teater, ett sällskapsspel för scenen - kort sagt en helt unik scenkonstupplevelse där ingen föreställning är den andra lik. Spelreglerna är givna, replikerna är skrivna, men händelseförloppet styrs av slumpen i form av två vita möss som reglerar ljud och musik genom sensorer i en låda där de kilar omkring.
Vem och vad är det egentligen som kontrollerar vad du förväntas att uppleva?

-Vi kommer att ha invaderat rymden. -Dinosaurierna blinkade av förvåning. -Indianerna anfaller.

Så kan det låta från scenen när de 20-30 deltagarna läser sina repliker. Mössen i lådan styr vilka ljudfrekvenser och musikstycken som aktiveras.  De vita plaststolarna på scenen är deltagarnas fasta punkt.  Deltagarna väljer själva om de vill styra andra eller låta sig styras under föreställningens gång.

På Fylkingen den 11 november inleder upphovsmännen Leif Jordansson och Peder Bjurman föreställningarna med ett samtal om slump, underkastelse, frihet och om osynlig dramaturgi.

Leif Jordansson är film- och teatermusikkompositör och har skrivit musik för bl a Dramaten, Teater Brunnsgatan Fyra och nu senast filmusiken till filmen Stockholm Östra. Han leder också The Great learning Orchestra.

Peder Bjurman är regissör och idémakare till ett flertal egna verk och har bl a regisserat Doktor Glas med Krister Henriksson. Samarbetar sedan länge med den kanadensiske regissören Robert Lepage.

GROW IN THE DARK II framfördes för första gången på MDT 2011.

”Låt folk ha skoj, stå på scen, ta plats, orera grandiost. Låt dem samtidigt förstå att de hela tidens styrs av andra, möss och slumpen – och de förblir människor.” Örjan Abrahamsson, DN

Beställ biljett för att medverka via e-post:info@jordansson.net

Biljettpris: 80 kr ordinarie pris, 40 kr för studerande

Faktaruta: Parlour game (sällskapsspel) var vanliga i övre medelklassen under 1800-talet (innan filmmediet och radiolyssnandet tog över). Parlour games ägde vanligtvis rum i en salong, en s.k. parlour. Det fanns givna spelregler för dessa sällskapsspel som kunde vara både dramatiska och fysiska, men det krävdes ingen utrustning mer än vad som fanns att tillgå i en vanlig salong.

Bilden ovan föreställer sällskapsspelet  GROW IN THE DARK II. Fotograf:  Paulina Johansson.

Mer info och bilder finns på www.growinthedark.se

Mer info om Fylkingen på  www.fylkingen.se

Presskontakt: Titti Grahl, titti.grahl@bredband.net (eller med vändande post), 073-610 23 93

• scen