Italienskt Gästspel på Olympiateatern

Det italienska teaterkompaniet Korekané (www.korekane.com) kommer till Stockholm med en av sina teatergrupper för att framföra pjäsen Apokrifo "kill your idols". Regissören Alberto Guiducci i samarbete med Chiara Cicognani har tolkat den skotska författaren John Nivens bok ”The second coming”.

Gud tar semester då han är nöjd med jorden under renässansen. Han kommer tillbaka 300 år senare och upptäcker ett förfall. Så han skickar Jesus tillbaka till jorden för att ta hand om problem som miljöförstöring, våld och trolöshet. På ett kritiskt och humoristiskt sätt utan att häda eller vara vanvördig granskas vår tid.

Teaterchef och regissör Alberto Guiducci har tolkat bl.a. skådespelet ”Mistero buffo” av Dario Fo med stor framgång i Italien. Han har också arbetat i flera år med sin egen teaterskola och undervisat i teater på Jacopo Fos (son till Dario Fo) teaterskola i Umbrien. Föeställningens ges på italienska.

Kontakt:
Olympiateatern: Barbro Ögren