JÄVLA PARASITER! – om fördomar och migration, mänsklighet och förlorat hopp, av Ninna Tersman

PREMIÄR PÅ TEATER TRIBUNALEN DEN 13 FEBRUARI KL 19.00 Hornsgatan 92, t-bana Zinkensdamm Spelas t o m 12 mars 2017

”Det är ju egentligen bara - en tidsfråga. Förstår du.

Tills de har lyckats, ta reda på

Vem han är. Din pappa.

Var han kommer ifrån

Var han egentligen kommer ifrån

Och vad han har för skäl att komma hit”

Varje dag läser vi om människor som tvingas fly och lämna sina hemländer. Om överfyllda båtar som kapsejsat, utdragna asylprocesser, människor som skickas tillbaka till de länder de flytt ifrån. Samtidigt som dessa öden flimrar förbi, pågår våra egna liv. Det är lätt att distansera sig - det handlar ju inte om oss.

I Ninna Tersmans pjäs JÄVLA PARASITER! skildras två unga människor, som hamnat i kläm i asylprocssen. Genom skildringen av deras möte, i den utsatta väntan på besked om de får stanna, kommer vi nära deras erfarenheter, desperation, drömmar och minnen.

JÄVLA PARASITER! är en pjäs baserad på intervjuer om hur det är att bli berövad allt: sitt land, sin tillhörighet, sitt människovärde. Hur det är att inte bli trodd. Att tvingas leva med minnen av förtryck och flykt. Att leva i ett vakuum. Och om vänskap, längtan, och ett nästan förlorat hopp.

JÄVLA PARASITER! har tidigare spelats i Sundsvall, Chicago och Melbourne – där den nu är aktuell för en ny säsong på La Mama Theatre. Offentliga läsningar har gjorts av pjäsen i Peking, London, Auckland, Wellington, Canberra och Sydney.

Regi: Lena Mossegård

Scenografi: Marie Olsson

Kompositör/ljuddesign: Magnus Larsson

Ljus: Lina Benneth

Medverkande: Albin Grenholm och Isabel Reboia.

För ytterligare information, pressbiljetter etc vänligen kontakta: Anna Holmlin Nilsson, producent Teater Komet, 070-7526445, info@teaterkomet.se

www.tribunalen.com

Teater Tribunalen i samarbete med Teater Komet