Kvällsföreställning med Unga Klara på Marabouparken Konsthall

Häst Häst Häst – en pjäs om Leonora Carrington Kvällsföreställning med Unga Klara på Marabouparken Konsthall

Kvällsföreställning: onsdag 27 november kl. 18–20
För vuxna och barn över 15 år
Läs mer: http://marabouparken.se/hast-hast-hast/

OSA: info@marabouparken.se senast den 25 november
Max 30 personer. Föreställningen är gratis.

För mer information och pressbilder vänligen kontakta:
niki.kralli@marabouparken.se

I full galopp genom livet

Unga Klara gästar Marabouparken Konsthall med den turnerande föreställningen Häst Häst Häst om konstnären Leonora Carringtons liv och 75 år långa konstnärskap. I pjäsen blir publiken en del av föreställningen och Unga Klara får oss på ett lustfyllt sätt att reflektera över begreppen konstnär och kreativitet.

Föreställningen Häst Häst Häst gör sitt nionde och sista stopp på Marabouparken Konsthall under turnén i Stockholms län. Den riktar sig i huvudsak till vuxna och gymnasieungdomar och är tänkt att inspirera den unga publiken till att reflektera kring begreppen konstnär och kreativitet; vem är konstnär, när blir man det och hur är det att vara konstnär?

– Vi vill denna gång definiera konstnärskapet. För publiken handlar det om att uppleva – och se möjligheter, säger Suzanne Osten.

Häst Häst Häst handlar om Leonora Carringtons liv och 75 år långa konstnärskap. På ett entusiastiskt och humoristiskt sätt skildrar pjäsen ett långt ifrån enkelt livsöde. Carringtons som var en av surrealismen förgrundsgestalter var förutom målare, författare, dramatiker, scenograf och skulptör. Samtidigt var hon både mamma och hustru. Dessa roller gestaltas av skådespelarna Maja Embrink, Ulrika Nilsson och Maria Sundbom som på olika sätt visar Carringtons komplexa person.

I Häst Häst Häst följer vi hennes liv i full galopp från barndomen i Clayton Green i England, via det heta konstnärslivet i Paris till den långt ifrån sorglösa kärlekshistorien med konstnären Max Ernst. Vi följer henne in i andra världskriget och till Carringtons påstådda schizofrenidiagnos för att avslutas i Mexiko där hon kom att leva i ytterligare 60 år.

Under två års tid utforskar Unga Klara kreativitet bland unga i Stockholms Län. Detta genom att ge föreställningar i olika rum för kultur, konsthallar och bibliotek. Föreställningen Häst Häst Hästär ett led i ett hälsopedagogiskt projekt som finansieras av Stockholms läns landsting. Unga Klara gästar nu Marabouparken Konsthall med föreställningen Häst Häst Häst en onsdagskväll i november.

___

Text: Erik Uddenberg
Regi: Suzanne Osten
Scenografi: Karin Lind
Medverkande: Maja Embrink, Ulrika Nilsson, Maria Sundbom, Gunhild Aubert Opdal och Victor Criado

Marabouparken är en institution som arbetar med den samtida konsten.
Det gör vi genom ett rikt och omväxlande program bestående av utställningar, seminarier, samtal, visningar och publikationer som ställer konsten i relation till andra sammanhang. Med samtidskonsten som utgångspunkt vill vi också synliggöra det offentliga rum vi verkar i, där Marabouparken som historiskt monument utgör ett naturligt avstamp.

• häst häst häst
  • stockholm