Kvinnor i fokus på Tempo Dokumentärfestival

Nina Persson, Cecilia Nordlund, Lotta Wenglén, Helena Josefsson och Gudrun Hauksdottir porträtteras i invigningsfilmen JAG ÄR MIN EGEN DOLLY PARTON av Jessica Nettelbladt. Det är en stark och hoppfull film om vänskap, drömmar och livsutmaningar, om att vara kvinna mitt i karriären och längtan efter barn.

Den 8:e mars smäller det
Om en vecka startar en av årets största filmhändelser. Tempo Dokumentärfestival invigs med dunder och brak på Internationella Kvinnodagen med världspremiär av JAG ÄR MIN EGEN DOLLY PARTON av Jessica Nettelbladt.

– Vi är otroligt stolta och glada över att JAG ÄR MIN EGEN DOLLY PARTON blir festivalens invigningsfilm och eftersom invigningen sammanfaller med internationella kvinnodagen känns så klart extra kul att filmen både är regisserad av en kvinna och handlar om ett helt gäng otroligt starka och inspirerande kvinnor, säger festivalchefen Agneta Mogren.

Efter invigningen följer ett späckat schema fram till den 13:e mars med filmer, samtal och radiodokumentärer som får oss att häpna, skratta, gråta och förhoppningsvis komma lite närmare sanningen om den tid och värld vi lever i.

70 procent kvinnor
Med tanke på filmbranschens jämställdhetsdebatt är det med viss stolthet som Tempo kan meddela att 70 procent av tävlingsfilmerna i år är regisserade av kvinnor. Men kvinnorna finns inte bara bakom kameran, många av filmerna skildrar också intressanta kvinnoöden. Premiär på Tempo får bland annat A BITTER TASTE OF FREEDOM, av Marina Goldovskaya, som handlar om den undersökande ryska journalisten Anna Politkovskaja som mördades 2006. Även Ingela Lekfalks TJEJER TYP TOLV premiärvisas på Tempo. Det är en film om en tid i förändring. Om att bli kär, om att få mens och om att inte synas för mycket, men inte heller för lite.

Mer svenskt på Tempo
Svensk dokumentärfilm mår fantastiskt bra just nu. Det är något som också Tempo tydligt märkt av. Av årets filmer är 51 av dokumentärerna svenska.

- Att vi kan presentera så mycket svensk film med hög kvalitet i år har så klart att göra med att det produceras ofantligt mycket bra dokumentärfilm. Vi har haft en vision att visa mycket svensk film och i år var det inte svårt att nå målen, säger Tempos programchef Sofi Lagergren.

Idji Maciel, presskoordinator, 0763103673, press@tempofestival.se
Agneta Mogren, festivalchef, 0733-30 14 56, agneta.mogren@tempofestival.se
Invigningsfesten: AnnaKarin Sandström, marknadschef, 0708-19 99 21, annakarin@tempofestival.se
Invigningsfilmen: Ylva Swedenborg, 070- 898 38 48, ylva@cinemasweden.com

För mer pressinfo se: www.tempofestival.se/press

Stockholm den 1 mars 2011

Den 12:e upplagan av Tempo Dokumentärfestival innehåller sex dagar fyllda med de bästa svenska och internationella dokumentärerna, spännande gäster, fördjupande samtal, radiobio, fester, mingel och mycket mer. Årets festivalteman är In Treatment, From Russia With Love, Reality is Fiction och ständigt återkommande Music Docs. Festivalen äger i år rum på Victoria, Bio Rio, Moderna Museet och i Skrapan.

• tempo dokumentärfestival
  • film