MDT: Aron Blom & Mikko Hyvönen:“Middleworld”

Aron Blom och Mikko Hyvönen arbetar med alternering av medvetandetillståndet, både hos publik och performer. Hur bjuder man in en publik till andra tillstånd av medvetande med hjälp av olika performativa medier? Intressen som shamanism och andar, alternativa verkligheter spelar en central roll, men de cirkulerar också kring svensk folkmusik och dans.

Blom och Hyvönen gör en föreställning på 10 dagar. De två dansarna, som även är kollegor i kompaniet Rosas, tog utmaningen som arbetsmetod under ett residens på MDT sommaren 2013. Då presenterades resultatet inom ramen för en residensvisning, men blev så lyckad att vi vill presentera det igen, nu som en föreställning. En ny process och ett nytt experiment. Föreställningen spelar olika tider för att den ska spelas när solen går ner. Söndag 26e oktober byter vi till vintertid, och därför ändras tiden för solnedgången en timme.

Både Aron Blom och Mikko Hyvönen har spelat på MDT med olika föreställningar under 2011. Aron Blom gjorde då solot “SAM” och Mikko Hyvönen presenterade tillsammans med Salka Ardal Rosengren “Trash Talk”. De är båda utbildade vid P.A.R.T.S. i Bryssel och arbetar just nu med danskompaniet Rosas / Anne Teresa de Keersmaeker. Aron Blom kunde i Stockholm senast ses i “La Substance, but in English” av Mårten Spångberg på Moderna Museet och i Uri Turkenichs “Große Fuge”.

Visas på MDT 25 oktober kl 16:30 och 26 oktober kl 15:30.

Varmt välkomna!

För mer information kontakta: Stina Dahlström stina@mdtsthlm.se 08-611 14 56 Läs mer: http://mdtsthlm.se/artists/aron-blom-and-mikko-hyvoenen-middleworldmdt2014/ För pressbilder: http://www.mynewsdesk.com/se/stories/search/images?query=middleworld&utf8=✓ www.mdtsthlm.se MDT är en internationell samproduktionsplattform och en ledande scen för samtida koreografi och performance. MDT har sedan 1986 presenterat och samarbetat med internationella och svenska konstnärer.

• dans 2
  • mdt