Nytt koreografiskt verk av Malin Hellkvist Sellén på MDT

1 december kl 20
2 december kl 17

"Pågående"
Under ett års tid har Malin Hellkvist Sellén och Minna Elif Wendin prövat möjligheterna av ett icke-produktivt skapande. De har gjort det med hjälp av en plastbox, ett flyttbart rum med två stolar och ett samtal om vad som helst. De har uppehållit sig vid att vara i arbetet mer än att beskriva vad de gör.

Allting började med att Malin Hellkvist Sellén ville prata med vem som helst om vad som helst i ett transparent rum. Prata enskilt och ostört men synligt i ett offentligt sammanhang. Vad de pratade om var mindre viktigt. Samtalet var det centrala. Samtidigt fanns viljan att samtala vidare med Minna Elif Wendin som hen arbetat med i många år. Deras samarbete har i stor utsträckning handlat om just detta - prata med varandra.

De ville se hur detta pågående samtal format relationen och var samtalet kan leda.

Den dialog de haft i tidigare processer har varit resultatinriktad. I det här arbetet är samtalet på sätt och vis redan målet. Det blir en fråga om när eller hur ett koreografiskt verk tar form. Det handlar om att känna av ett kritiskt läge snarare än att producera ett koncept.

Idé: Malin Hellkvist Sellén
Koreografi: Malin Hellkvist Sellén, Minna Elif Wendin
Ljusdesign: Chrisander Brun
Assistent: Linda McAllister
Fotograf: Anna Classon Åse Bengtsson Helin
Tecknare: Elin Hallberg, Anneli Furmark, Helena Öström, Anna Classon
Samtalsdokumentation: Helena Östrom, Josefin Larsson Olin
Samtalspartners: Alla som samtalat i boxen
Produktion: Malin Hellkvist Sellén, Magnus Nordberg/Nordberg Movement

Minna Elif Wendin är dansare, koreograf och producent verksam i Göteborg. Minna Elif Wendin är aktiv inom Next to Mountains, Skogen, WO PE WE och WISP. Elif Wendin har arbetat med Malin Hellkvist Sellén i Utan titel, Dom ger tanken kropp, Bättre folk, En kristen kväll och Inom rimliga gränser.

Malin Hellkvist Sellén är verksam som koreograf med Stockholm som bas och har skapat ett flertal verk däribland Dom ger tanken kropp, Kung Kristina, Bät tre folk, En kristen kväll, Rosa löften och Inom rimliga gränser. Malin Hellkvist Sellén arbetar utifrån ett queert och feministiskt perspektiv med att utforska koreografi som en fysisk och språklig praktik. Arbetet uppehåller sig alltmer kring relationen till publiken och var och när koreografi och verk uppstår.

I samarbete med NorrlandsOperan, Stora Teatern, MDT och Skeppsholmsstudion med stöd av Kulturrådet, Stockholms Stad, Göteborgs Stads Kulturförvaltning och Konstnärsnämnden.

Presskontakt MDT:
Lisen Rosell
lisen@mdtsthlm.se

Pressbild:

Välkommen!

MDT är en internationell samproduktionsplattform och en ledande scen för samtida koreografi och performance. MDT har sedan 1986 presenterat och samarbetat med internationella och svenska konstnärer.

• mdt
  • malin