Orfeus - i höst på Orionteatern

Den 26 oktober har Orfeus premiär på Orionteatern i regi av Sally Palmquist Procopé. Hon har sedan regidebuten verkat vid små scener i Stockholm via Dramaten till Malmö Opera. Nu sätter hon upp Orfeus på Orionteaterns stora scen.

- Orionteatern är en scen för konstnärligt kvalificerade teaterarbeten och experiment som ofta inte ryms på de traditionella teaterscenerna. Därför kommer det bli spännande att låta Orfeusmyten ta plats i vårt hus, säger Lars Rudolfsson, teaterchef Orionteatern.

Orfeus
Orfeus och Eurydike älskar varandra. När Eurydike dör biten av en orm, trotsar Orfeus döden och beger sig ner i underjorden efter sin älskade. Med sin musik bildkar han Hades och får tillåtelse att föra med sig Eurydike tillbaka till de levande. Bara han inte vänder sig om och tittar på henne på vägen upp.

I väntan på den stora katastrofen har samhället upplösts. Det ständiga hotet har utlöst en allas kamp mot alla. I den världen lever vår Orfeus. Han har hittat en bandspelare med ett gammalt blandband i en skrothög. I ett värld där all konst sedan länge rationaliserats bort kommer den till användning.

Sally Palmqvist Procopé
Sally har sedan 2005 arbetat som skådespelare på Turteatern, UngaTur och i andra frigrupper i Stockholm.  Debuterade som regissör 2009 med en nytolkning av operetten Leendets land. Därefter regisserade hon Lilla Stormen av Kristian Hallberg på Dramaten, Elverket (2010), Värmlänningarna på UngaTur (2011) och senast uruppförandet av Thomas Lindahls opera Karlsson på taket som också kommer att sättas upp på Kungliga Operan i Stockholm våren 2013.

Om Orionteatern
Orionteatern bedriver sin verksamhet i en stor f.d. mekanisk verkstad på Katarina Bangata 77 på Södermalm i Stockholm. Ett unikt teaterrum som med sina öppna ytor erbjuder en plats för konstnärliga experiment och samarbeten som ofta inte ryms på de traditionella teatrarna. Lars Rudolfsson är både grundare till teatern och konstnärlig ledare.

Kontakt & info
Isabella Roos, producent, isabella@orionteatern.se, 0735-203 780