Orionteatern möter undergången

En liten rosa batteridriven bandspelare står i en stenöken. ”Say you, say me” går på repeat. I väntan på undergången, apokalypsen, beger sig Orfeus ner i underjorden på jakt efter sin älskade Eurydike. Med sig har han ett gammalt blandband.

Den 26 oktober har Orfeus premiär på Orionteatern i regi av Sally Palmquist Procopé. Orfeus på Orionteatern är en mäktig tragedi men också något så enkelt som kärlek vid första ögonkastet. Orfeus är som en bombastisk opera och ett 90-tals disco på samma gång, en berättelse om det futtiga och det fula, det sköra och det vackra i att vara människa.

Det ligger något så djupt mänskligt både i vägran att acceptera döden och släppa taget när Orfeus beger sig ner i underjorden men också i det att han vänder sig om när han är så nära sitt mål. Jag kan inte sluta tänka på vad som får honom att göra det. Det är stort, det är vackert, det är fantasieggande.

-    Sally Palmquist Procopé, regissör

Om Orionteatern
Orionteatern bedriver sin verksamhet i en stor f.d. mekanisk verkstad på Katarina Bangata 77 på Södermalm i Stockholm. Ett unikt teaterrum som med sina öppna ytor erbjuder en plats för konstnärliga experiment och samarbeten som ofta inte ryms på de traditionella teatrarna. Lars Rudolfsson är både grundare till teatern och konstnärlig ledare.

Just nu grävs en stor del av Orionteaterns scengolv upp för att göra plats för den flod som kommer att forsa över teaterns scengolv i Orfeus.

Sally Palmqvist Procopé
Sally har sedan 2005 arbetat som skådespelare på Turteatern, UngaTur och i andra frigrupper i Stockholm.  Debuterade som regissör 2009 med en nytolkning av operetten Leendets land. Därefter regisserade hon Lilla Stormen av Kristian Hallberg på Dramaten, Elverket (2010), Värmlänningarna på UngaTur (2011) och senast uruppförandet av Thomas Lindahls opera Karlsson på taket som också kommer att sättas upp på Kungliga Operan i Stockholm våren 2013.

ORFEUS

Premiär 26 oktober 2012 på Orionteatern